4.12. Ziek door te hoge werkdruk – en wat nu?
4.12.1. Beschrijving
Iedere medewerker wordt gemiddeld een keer tijdens zijn loopbaan ziek door stress. Als dat gebeurt is dat erg vervelend voor de betrokken medewerker. En het heeft ook direct invloed op zijn (werk)omgeving.
Voor de medewerker die ziek is, is het belangrijk dat hij zo snel mogelijk weer met een gezonde werkdruk aan het werk is. Voor de leidinggevende is het belangrijk dat in de ziekteperiode het werk doorgaat en voor de collega’s is het belangrijk dat hun werkdruk door afwezigheid van hun collega niet ongezond oploopt.
4.12.2. Voor wie?
Voor contactcenters waar wel eens iemand verzuimt doordat de werkdruk ongezond hoog is.
4.12.3. Normen
De werkgever moet beleid voeren om psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.
- Arbowet: Artikel 3.2 Arbobeleid
- Arbobesluit: Artikel 2.15 Maatregelen ter voorkoming of beperking psychosociale arbeidsbelasting
De arbeidsinhoud moet redelijkerwijs zijn aangepast aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemer.
- Arbowet: Artikel 3.1 Arbobeleid
4.12.4. Tips
Heeft het verzuim te maken met een conflict, kijk dan bij conflicthantering
Voor medewerkers:
Ziek worden door ongezonde werkdruk gebeurt niet zomaar. De werkdruk was dan langdurig te hoog of te laag en meestal is er de bekende 'druppel', waardoor het opeens niet meer gaat. Je energie is op en werken gaat niet meer. Wat te doen?
- Maak een afspraak met de bedrijfsarts (of huisarts) en vraag om advies.
- Wil je met je leidinggevende in gesprek over stress, kijk dan bij ‘In gesprek bij signalen van stress’.
- Wil je weten wat de oorzaken van die ongezonde werkdruk zijn, kijk dan eens bij ‘Meten van werkdruk’ en doe de test voor werknemers. Er is vaak meer aan de hand dan die laatste druppel waardoor je ziek bent geworden.
Voor leidinggevenden:
- Een zieke medewerker, maar het werk gaat door. Voorkom dat collega’s die de werkzaamheden opvangen een gezonde werkdruk houden.
- Kijk ‘In gesprek bij signalen van stress’ om met de medewerker in gesprek te gaan.
- Vaak is er meer aan de hand. De uitval van één medewerker is vaak het topje van een ijsberg. Kijk eens bij ‘Meten van werkdruk’.
- En als de medewerker weer aan het werk gaat, hoe voorkom je dan herhaling? Kijk hiervoor bij ‘Voorkomen terugval na psychische klachten’.
4.12.5. Meer weten?
Informeer bij HR naar het verzuim- en het re-integratiebeleid.
4.12.6. Wat levert het op?
Sneller herstel van zieke medewerkers door stress. Voorkomen dat in de toekomst medewerkers uitvallen door stressklachten die gerelateerd zijn aan het werk.