4.7. Goed inwerken nieuwe medewerkers

4.7. Goed inwerken nieuwe medewerkers

4.7.1. Beschrijving

Het is verstandig om een nieuwe medewerker zo snel en zo goed mogelijk aan de slag te laten gaan, volgens de werkwijze van het bedrijf. Onvoldoende opgeleide of ingewerkte medewerkers leiden tot minder goede dienstverlening aan de klant en ze zijn een belasting voor ervaren collega’s, omdat ze veel vragen of omdat hun fouten door hen hersteld moeten worden.

4.7.2. Voor wie?

Voor alle nieuwe medewerkers en hun leidinggevenden.

4.7.3. Normen

De werkgever moet beleid voeren om psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.

  • Arbowet: Artikel 3.20 Arbobeleid
  • Arbobesluit: Artikel 2.15 Maatregelen ter voorkoming of beperking psychosociale arbeidsbelasting

4.7.4. Tips

Voor leidinggevenden:

  • Voer regelmatig voortgangsgesprekken met je nieuwe medewerker
  • Peil bij de ervaren medewerkers of de nieuwe collega goed ingewerkt raakt.

Voor medewerkers:

  • Vraag om handige tips van ervaren collega’s.
  • Vraag je leidinggevende om begeleiding, eventueel van een ervaren collega, als je daar behoefte aan hebt.

4.7.5. Meer weten?

Informeer binnen je organisatie naar het inwerktraject.

4.7.6. Wat levert het op?

Medewerkers die goed zijn ingewerkt krijgen sneller de juiste kennis, vaardigheden en ervaringen. Ze zijn sneller productief en de kans dat ze weer gauw vertrokken zijn, is kleiner. Voor de collega’s is een goed ingewerkte nieuwe medewerker geen extra belasting. Dat zorgt voor een prettige werksfeer.