4.4. Flexibilisering van werktijden
4.4.1. Beschrijving
Medewerkers die zelf invloed hebben op hun werktijden ervaren vaak minder werkdruk. In contactcenters komt het vaak voor dat medewerkers een voorkeursrooster mogen opgeven, maar dat is nog niet overal het geval. Een bedrijf dat zijn medewerkers keuze en vrijheid gunt, kan ook tijdens drukke tijden vaak op extra inzet van zijn medewerkers rekenen. Het kan voor het contactcenter prettig zijn dat niet alle medewerkers op het zelfde tijdstip starten en ophouden met hun werk. Medewerkers kunnen met meer flexibiliteit vaak hun werktijden beter met hun privéleven afstemmen en andersom.
4.4.2. Voor wie?
Voor contactcenters die flexibel willen of moeten zijn in verband met de hoeveelheid aangeboden werk.
4.4.3. Tips
Voor medewerkers:
- Merk je dat je vanwege je privésituatie en/of levensfase in de knel zit met de aanvangs- en eindtijden van je werk? Kaart het aan bij je leidinggevende. In overleg is het vaak mogelijk je rooster aan te passen.
Voor leidinggevenden:
- Analyseer de mogelijkheden voor thuiswerk. Zijn er bepaalde afgebakende werkzaamheden die thuis beter uitgevoerd kunnen worden dan op het werk?
- Bedenk dat goede afspraken over thuiswerken voor de medewerker en het bedrijf veel besparing van reistijd op kan leveren.
4.4.4. Meer weten?
Informeer binnen je eigen organisatie wat de mogelijkheden zijn voor flexibeler werken.
Korte informatie over wat er van de wetgever moet en mag rond het afstemmen van de werk-privébalans is te vinden op www.arboportaal.nl
4.4.5. Wat levert het op?
Medewerkers met meer mogelijkheden om hun werk en privéleven af te stemmen zijn gemotiveerder en ervaren minder werkdruk en meer werkplezier. Voor de werkgever betekent dit minder verzuim en een hogere productiviteit. Bovendien kan flexibiliteit helpen om pieken op te vangen.