4.3. Conflicthantering
4.3.1. Beschrijving
Bij een hoge werkdruk kun je vaak wat minder goed tegen kritiek en tegenslag. in contactcenters kan de werkdruk hoog zijn en daardoor kan de sfeer slechter worden. Irritaties kunnen gemakkelijk ontstaan. Dan is het belangrijk dat je weet hoe je confilcten binnen de perken kunt houden.
4.3.2. Voor wie?
Voor medewerkers en leidinggevenden die vanwege hoge werkdruk wel eens geïrriteerd raken of prikkelbare collega’s ontmoeten. En voor wie wil weten hoe conflicten goed op te lossen zijn voordat ze uit de hand lopen en tot ongewenst (ziekte)verzuim leiden.
4.3.3. Normen
De werkgever moet beleid voeren om psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.
- Arbowet: Artikel 3.20 Arbobeleid
- Arbobesluit: Artikel 2.15 Maatregelen ter voorkoming of beperking psychosociale arbeidsbelasting
4.3.4. Tips
- 'Even tot 10 tellen'...het klinkt zo makkelijk, maar lukt het jou?
- Erken meningsverschillen en houd ze zakelijk: verschillende denkbeelden kunnen in bedrijven juist waardevol zijn.
- Maak behalve een protocol voor verzuimverlof ook afspraken over conflictverlof in een (arbeids)conflictprotocol. Als er echt sprake is van een conflict zijn enkele dagen betaald verlof vaak genoeg als 'afkoelperiode' om daarna in gesprek te gaan en het conflict op te lossen.
- Zoek naar gezamenlijke belangen en benoem het conflict als gezamenlijk probleem. Voorkom persoonlijke aanvallen ('jij ook altijd...') en gezichtsverlies bij de ander.
- Lopen de conflicten zo uit de hand dat je niet meer weet wat te doen? Overweeg om iemand erbij te roepen, van binnen of buiten je bedrijf.
- Overweeg mediation. Sommige zorgverzekeraars vergoeden de kosten.
4.3.5. Meer weten?
Online zijn er diverse tests en cursussen conflicthantering te vinden. Informeer binnen je organisatie of er een training kan worden aangeboden.
4.3.6. Wat levert het op?
Conflicten kosten ongemerkt meer geld en tijd dan je zou denken. Mensen kunnen in hun hoofd zo met een irritatie of meningsverschil bezig zijn dat ze zich minder goed kunnen concentreren op het klantcontact. Op een gezonde manier conflicten oplossen draagt bij aan een lerende organisatie met minder werkdruk.