4.5. Bewegen op het werk
4.5.1. Beschrijving
In veel contactcenters vinden functioneringsgesprekken of vergelijkbare gesprekken plaats op vaste momenten in het jaar. Vaak zijn dat goede gelegenheden om rustig te bespreken in hoeverre medewerkers zo goed en efficiënt mogelijk functioneren. Op basis van de bevindingen worden afspraken gemaakt voor de nabije toekomst.
Door werkdruk als vast agendapunt te noteren is er altijd gelegenheid om daarover te praten.
4.5.2. Voor wie?
Voor leidinggevenden die willen weten hoe hun medewerkers de werkdruk ervaren. En voor medewerkers die het onderwerp willen bespreken.
4.5.3. Normen
De werkgever moet beleid voeren om psychosociale arbeidsbelasting (waaronder werkdruk) te voorkomen of, waar dat niet mogelijk is, te beperken.
- Arbowet: Artikel 3.20 Arbobeleid
- Arbobesluit: Artikel 2.15 Maatregelen ter voorkoming of beperking psychosociale arbeidsbelasting
4.5.4. Tips
Voor medewerkers:
- Heb je binnenkort een (functionerings)gesprek met je leidinggevende? En wil je iets over de werkdruk zeggen? Probeer ter voorbereiding even afstand van je werk te nemen en na te gaan hoe het nu echt met je werkdruk is gesteld. Hiermee voorkom je dat je het alleen over 'de laatste twee weken' hebt. Zo kom je ook tot oplossingen die je niet alleen de komende twee weken, maar de gehele komende periode helpen.
Voor leidinggevenden:
- Mogelijke vragen rond werkdruk in het functioneringsgesprek zijn:
o Wanneer heb je het de afgelopen periode het drukst gehad?
o Wat vind je moeilijk in je werk? Waar verveel je je wel eens bij?
o Hoe ervaar je de deadlines/piekdrukte?
o Op welke wijze ga je met je werkdruk om?
o Op welke wijze ontspan je tijdens de drukke periodes?
o Hoe vaak neem je je werk mee naar huis? Lig je wel eens wakker van je werk?
Zo signaleer je tijdig of medewerkers op een gezonde manier met werkdruk omgaan, zonder van werkdruk een probleem te maken als het dat niet is.
- Gebruik het functioneringsgesprek ook om na te gaan hoe het met eerder gemaakte afspraken rond werkdruk is gegaan.
- Benoem en bespreek signalen van werkdruk bij medewerkers direct. Signalen zijn te belangrijk om te laten wachten tot het volgende functioneringsgesprek.
4.5.5. Meer weten?
Informeer binnen je organisatie naar het HR-beleid over functioneringsgesprekken.
4.5.6. Wat levert het op?
(Functionerings)gesprekken bieden een goede kans om te signaleren of het medewerkers lukt om gezond met hun werkdruk om te gaan. de gesprekken zijn dus sterk preventief. Ze kunnen bijdragen aan een goede relatie tussen medewerker en leidinggevende en het plezier in het werk. Dit levert gemotiveerde medewerkers op die minder verzuimen en hun werkdruk goed kunnen managen.
Uiteraard zijn functioneringsgesprekken niet de enige momenten om met medewerkers in gesprek te gaan. Ook na meeluisteren kan er in het coachingsgesprek aandacht aan worden besteed.