Over de klantenservice Federatie
klantenservice federatie locatie

Over de Klantenservice Federatie

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.


In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.

Het bestuur heeft in 2020 de volgende ambitie uitgesproken;

  • In 2025 is de KSF de plek waar iedereen online en offline terecht komt met vragen over het vakgebied klantcontact. Leden, niet-leden, media en politiek. De KSF is het kennisplatform voor het vakgebied klantcontact
  • In 2025 is de KSF opinieleider binnen het vakgebied klantcontact. Een duidelijk gezicht, met exposure in de landelijke media, met een duidelijk stakeholdersveld en in de politiek. De kwaliteit van klantcontact is goed, goed werkgeverschap, ontwikkeling en innovatie en heeft de KSF actieve invloed op de reputatie van het vakgebied
  • In 2025 geeft de KSF inzicht in relevante kengetallen over de gehele sector, door sterk onderzoek en verbinding met de wetenschap
  • In 2025 wordt klantcontact als value center gezien en KSF inspireert leden.

Voor leden van de KSF gelden de zeven servicebeloften voor klantcontact. De KSF en haar leden willen, in het belang van klanten en medewerkers, meer doen dan (het minimale) de wet voorschrijft.

 
Leden van de KSF zetten de standaard en mogen dat uitdragen.

Kwaliteitsborging klantcontact
Kwaliteitsborging klantcontact

 

Leden kunnen participeren door zich aan te sluiten bij expertgroepen of commissies


  • Expertgroepen delen kennis tijdens de expertsessies, over alle thema's die belangrijk zijn in klantcontact. Interessante, vernieuwende en spraakmakende cases worden behandeld, tools worden besproken, visies en ervaringen worden gedeeld. De openheid binnen onze vereniging zal je verrassen!
  • Commissies ondersteunen het bestuur om het vakgebied klantcontact verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door maatschappelijk verantwoord ondernemen te bevorderen of door branchecertificaten te ontwikkelen, onderzoek te doen en innovatie te stimuleren.
CX Strategie
The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website.
Met deze expertgroep werk je samen met vakgenoten actief aan het definiëren van een Customer Experience strategie (o.a. met Design Thinking en Service Design), de doorvertaling naar de praktijk en het meten & itereren van je klantbeleving. Leer van praktijkvoorbeelden en vind de juiste middelen om hier zelf mee aan de slag te gaan!
Data
The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website.

Data

Hoe kun je met grote volumes van en een grote diversiteit aan data nu de juiste structuur en de balans vinden tussen doel, kosten en opbrengsten van klantcontact? Hoe helpen data bij oprecht klantcontact? De expertgroep Data zorgt voor een kijkje in de keuken van verschillende klantcontactorganisaties!
HR Strategie
The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website.

HR Strategie

Onderwerpen die betrekking hebben op de operationele medewerkers in klantcontact en alle ontwikkelingen die zich voordoen op HR gebied. Thema’s als arbeidsmarktontwikkelingen, het selecteren, behouden en ontwikkelen van talent en de gevolgen voor het HR-beleid en de aansturing van toekomstige medewerkers komen aan bod.
Leiderschap
The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website.
Hoe versterk je de positie van klantcontact in je organisatie? Met deze expertgroep organiseren we pragmatische expertsessies, waarbij we kennisdelen, inspireren en de verbinding leggen tussen leiders in klantcontact en klantcontactorganisaties.



Online Experience
The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website.
Voorzitter: Henk Jager, Yource
De klantcontactmanager krijgt steeds meer te maken met digitalisering, User Experience, de integratie van online en offline kanalen en de klantbeleving daarbij. Welke mogelijkheden zijn er om online en offline klantcontact te integreren? Welke rol speelt technologie daarin en wat is de rol van klantcontact?


Social Service
The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website.
Voorzitter: Mohamed Abdallaoui, Tracebuzz
Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van social media, webcare en appcare? Interessante cases over o.a. facebook messenger, de meetbaarheid van social media en de ROI van social-activiteiten passeren de revue.




Technologie
The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website.
Voorzitter: Marko Kiers, Salesforce
Welke rol kan technologie vervullen voor de optimalisatie van klantcontact en -beleving?
Hoe kan technologie medewerkers faciliteren om de beste service te leveren? Deze expertgroep neemt je mee in de mogelijkheden die technologie biedt in het verbeteren van de Customer én Employee Experience.
WFM
The content you add below will be added to a pop-up on the live version of your website.
Voorzitter: Hester Stehouwer, Rabobank
Hoe zorg je voor de gewenste flexibiliteit in de inzet van medewerkers? Wat is ideale grootte van een WFM-team? De expertgroep WFM behandelt onderwerpen die betrekking hebben op WFM en klantcontact.





Iedereen is expert in 'klant zijn'. Als voormalig voorzitter van de expertgroep Customer Experience putte ik graag uit die ervaringen om zo tot waardevollere klantervaringen te komen
Stef van den oever CX klantensevice verbeteren
Stef van den Oever

Commissies 

Ontwikkeling & certificering

De commissie ontwikkelt branchecertificaten voor beginnende medewerkers klantcontact, op seniorniveau en voor examinatoren van de praktijktoetsen.


MVO

MVO is een belangrijk thema, ook in klantcontact. De commissie heeft als doel maatschappelijk verantwoord ondernemen te bevorderen in klantcontactorganisaties.


Onderzoek klantenservice

Onderzoek

De commissie onderzoekt feiten, cijfers, trends en ontwikkelingen. Een van de onderzoeken is het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.


Organisatiecertificering

De commissie brengt overzicht in certificering voor organisaties, met name gericht op klantcontact in inhouse en facilitaire contactcenters.


KSF Jaarcongres

Hét jaarlijkse KSF-event, het  Jaarcongres, wordt door deze commissie bedacht en voorbereid. Altijd up-to-date en heel goed gewaardeerd!

Innovation Board

Hoe ziet klantinteractie er in de toekomst uit? Om een antwoord op die vraag te vinden is de innovation board opgericht.


HEEL BELANGRIJK: het zichtbaar en meetbaar maken van de kwaliteit in onze branche heeft hoge prioriteit bij de KSF. Daarom bewaken en ontwikkelen wij het branchecertificaat voor medewerkers klantcontact. En is de KSF voorzitter van de Nederlandse commissie die de wereldwijde ISO-norm 18295 heeft ontwikkeld.

De KSF is het exameninstituut voor verschillende branchecertificaten.

  • KSF Branchecertificaat A voor medewerkers klantcontact
  • KSF Branchecertificaat Allround voor ervaren medewerkers
  • KSF Branchecertificaat B voor ervaren, coachende medewerkers
 De norm bestaat uit twee onderdelen: een voor de uitvoerende organisatie en een voor de opdrachtgever. Dat betekent dat facilitaire contactcenters kunnen certificeren voor het eerste deel, inhouse contactcenters kunnen beide delen certificeren.



Dorien Exalto
Dorien Exalto
Eventmanager
Hans
Hans van den Bemt
Voorzitter
Doeke Bosma
Marketeer
Carolien
Carolien de Oliveira Marreiros
Expertgroepvoorzitter
Klantenservice Federatie de branchevereniging voor Klantcontact optimaliseren en klantenservice verbeteren
  • De KSF behartigt de belangen van de leden en deelt kennis
  • Met de 7 servicebeloften voor klantcontact zetten KSF-leden de standaard
  • Kennisdeling dankzij onze expertgroepen en commissies, via events en in de KSF Ledenomgeving
  • Het zichtbaar en meetbaar maken van de kwaliteit in onze branche heeft hoge prioriteit bij de KSF
  • De KSF is er voor en door enthousiaste klantenserviceprofessionals