De Klantenservice Federatie zoekt een nieuwe Directeur
08 oktober 2021 
4 min. leestijd

De Klantenservice Federatie zoekt een nieuwe Directeur

Als directeur ben je de ambassadeur van de branche. Je bent hét gezicht en dé gesprekspartner voor leden en bestuur en je bent de verbindende schakel met het netwerk rondom de branche. Je hebt passie voor het vakgebied. 

Profielschets Directeur KSF

De Klantenservice Federatie (KSF) is een bruisende en groeiende vereniging die sinds 2012 in de huidige vorm bestaat. De achterban bestaat uit inhouse contactcenters, toeleveranciers, facilitaire contactcenters en zzp‘ers. De vereniging heeft momenteel ruim 230 leden. De KSF heeft de ambitie om in 2025 ongeveer 2000 leden te hebben. Het bureau bestaat op dit moment uit vier personen inclusief de directeur.

Functiebeschrijving en profiel

Profiel:  
Als directeur ben je de ambassadeur van de branche. Je bent hét gezicht en dé gesprekspartner voor leden en bestuur en je bent de verbindende schakel met het netwerk rondom de branche. Denk hierbij aan koepelorganisaties, andere brancheorganisaties, ministeries, politiek en media.  Op actieve wijze richt je je op het intensiveren van het landelijke netwerk en je zoekt hierbij contact met de juiste gesprekspartners. Als belangenbehartiger en als initiatiefrijk inspirator vervul je een voorname rol binnen de KSF. Je bent verantwoordelijk voor de constante professionalisering van het  klantenservice vakgebied in Nederland.

Je draagt bij aan het versterken van de relatie tussen de klant en de klantenservice-organisaties enerzijds en het versterken van de reputatie van de branche anderzijds. Het delen van kennis met en geven van ondersteuning aan de leden, is speerpunt van dit beleid. 

Wie ben jij?
Je hebt kennis van de branche en een heldere visie op de ontwikkelingen in het vakgebied. Je bent een strategisch denker met gevoel voor online (doelgroepen)marketing. Nieuwe (digitale) ontwikkelingen vertaal je gemakkelijk naar kansen voor de vereniging. Je hebt ervaring in het werken met of in een vereniging en met de dynamiek van samenwerken met een bestuur. Daarnaast beschik je over ervaring met het opbouwen en vercommercialiseren van een online productportfolio. Je bent een stevige persoonlijkheid die waar nodig positie inneemt, met voldoende bestuurlijke sensitiviteit.

Met een energieke, moderne leiderschapsstijl werk je samen met het bureau van de vereniging. Dat doe je op basis van vertrouwen een geeft daarmee de medewerkers professionele vrijheid en verantwoordelijkheid.

Verantwoordelijkheden directeur: 

  • Bepalen visie & strategie in samenwerking met en in goedkeuring van het bestuur
  • Vertaling van strategie naar beleid (tactiek) en operaties
  • Vergroten ledenbestand
  • Stakeholdermanagement, commercie en marketing
  • Opstellen en realiseren begroting binnen gestelde begrotingskaders
  • Inrichting bureau - personeelsbeleid, ICT, boekhouding, kwaliteit

Taken directeur (onder andere): 

  • Het behartigen van de belangen van de klantcontactbranche
  • Verantwoordelijk voor het bezoeken van nieuwe leden en acquisitie van nieuwe leden
  • Het ontwikkelen van diensten voor leden op proces- en conceptmatige wijze
  • Het ontwikkelen van visie & strategie, in afstemming met leden en het bestuur
  • Het vertalen van de visie & strategie in beleid (tactiek) en operationele jaarplannen,  met SMART doelstellingen en concrete acties
  • Optreden als woordvoerder, binnen de branche en daarbuiten
  • Het op de voet volgen van de trends en ontwikkelingen en het adequaat doorzetten van informatie en inlichtingen naar de leden
  • Het organiseren van bijeenkomsten, uitvoeren van projecten en het laten doen van onderzoek
  • Fungeren als in- en extern boegbeeld
  • Het bekleden van een voortrekkersrol
  • Het leidinggeven aan de medewerkers van het bureau
  • Het voeren van het secretariaat: het voorbereiden van de bestuurs-, leden- en commissievergaderingen, het rapporteren over lopende activiteiten en ontwikkelingen en het bewaken van de voortgang van de afspraken met bestuur en leden
  • Toepassen van de PDCA-cyclus (plan, do, check en act)
  • Het behouden van overzicht van de verschillende werkgroepen waarin leden de KSF vertegenwoordigen, zodat je up-to-date bent over de vorderingen.

Competenties:  

  • Ondernemerschap - kansen en mogelijkheden signaleren voor bestaande en nieuwe diensten en producten; daar vervolgens naar handelen
  • Commercieel inzicht - is zakelijk, ziet kansen die de groei van de vereniging ten goede komen
  • Individueel leiderschap - is goed in het aansturen van medewerkers op gedrag en resultaat
  • Netwerken - ontwikkelen en verstevigen van relaties, allianties en coalities binnen en buiten de vereniging en die aanwenden om informatie, steun en medewerking te verkrijgen
  • Samenwerkend - heeft altijd oog voor het gemeenschappelijke doel en handelt doorgaans in het belang van de vereniging
  • Creativiteit - invalshoeken vinden die afwijken van de gevestigde denkpatronen
  • Politiek sensitief - heeft snel door wat er in de politieke omgeving gebeurt dat van belang is voor vereniging, leden of branche

Aanstelling en Beloning

Afhankelijk van opleiding en ervaring biedt de KSF een salaris van maximaal € 8066,- per maand (bij 1,0 fte), exclusief vakantiegeld.

Soort dienstverband: full time, bepaalde tijd, startend met een jaarcontract. Daarna bestaat de mogelijkheid om te verlengen voor onbepaalde tijd.

Aanvullende bepalingen:

  • Vakantiegeld
  • Flexibele werkuren
  • Pensioen
  • Leaseauto maakt onderdeel uit van het voorwaardenpakket
  • Telefoonplan
  • Werken vanuit huis behoort tot de mogelijkheden (pt), incl. thuiswerkvergoeding

INTERESSE?

Als je vragen hebt naar aanleiding van deze vacature, dan kun je contact opnemen met de bestuursvoorzitter: Hans van den Bemt, telefoon 06 2945 9327. 

Denk jij met jouw enthousiasme en ervaring een welkome aanvulling te zijn voor de KSF, stuur dan je CV en motivatiebrief naar bestuurslid Arjanne Omlo ( a.omlo-wiersma@youngcapital.nl ), waarin je duidelijk maakt waarom jij de aangewezen persoon bent voor deze functie. 

Deadline sollicitaties:  donderdag 21 oktober 2021



Over de schrijver
Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
arrow_drop_up arrow_drop_down