Werken aan talentontwikkeling met de KSF Branchecertificaten
Werken aan talentontwikkeling met de KSF Branchecertificaten
25 augustus 2021 
2 min. leestijd

Werken aan talentontwikkeling met de KSF Branchecertificaten

Eind juni hebben 40 medewerkers van VHD KSF Branchecertificaat A in ontvangst genomen. Ons lid HDLG heeft ze voorbereid op de examens. In de afgelopen jaren heeft de opleider dat voor meerdere bedrijven gedaan. We zijn als KSF heel blij met de samenwerking door de jaren heen. We spreken Frank de Klerk, mede-eigenaar, over de branchecertificaten en talentmanagement.

Wat zie je als belangrijke toegevoegde waarde van branchecertificaat A voor de medewerker klantcontact?

“Talentontwikkeling is het meest succesvol als er sprake is van een helder en gemeenschappelijk doel,” legt Frank uit. “Het certificaat vormt dit gemeenschappelijke doel doordat het van waarde is voor zowel de organisatie als de medewerker. Daarnaast zijn de toetscriteria door de KSF heel helder geformuleerd.”

“Door het voldoen aan deze succesfactoren ervaart elke organisatie dat de medewerkers serieus aan de slag gaan om hun talenten te ontwikkelen en dat dit ook zichtbaar wordt in de behaalde resultaten. Echt een win-win!”

Meer plezier in coachen met branchecertificaat B

Naast het certificaat voor medewerkers klantcontact hebben we ook het branchecertificaat voor senior medewerkers. Wat zie je als de toegevoegde waarde daarvan?

“Wanneer je als senior andere medewerkers gaat coachen, wil je dat je minder ervaren collega’s jouw adviezen direct opvolgen. Maar zo werkt het meestal niet,” zegt Frank. “Coachen is een kunst, en deze kunst kun je leren tijdens de opleiding voor certificaat B.”

De senior medewerkers/teamleiders krijgen inzicht in hun eigen talenten en welk effect die hebben op hun eigen gedrag. Vervolgens leren ze hun eigen kracht in te zetten en de risico’s te beheersen tijdens het coachen. Het resultaat is dat de senior medewerkers/teamleiders veel meer plezier halen uit het coachen. Hoe dat werkt, vertelt Frank: “Ze begrijpen beter wat er precies gebeurt in de interactie met de coachee en spelen er effectief op in. Daarnaast zorgt het er bij de senior medewerkers voor dat ze zelf ook scherp blijven op de eigen gesprekken. Coaches leren namelijk ook weer van hun coachees.”

 Energie en talent in de organisatie

Op welke manier past certificering van medewerkers in het talentmanagement van bedrijven?

“Strategisch talentmanagement heeft als doel om alle energie en talent dat zich in de organisatie bevindt, in te zetten om de ambitie van de organisatie te realiseren. Dat doe je in drie stappen: talent meten, talent inzetten, talent ontwikkelen. Talent hebben is mooi, maar als je er niet bewust van bent of je kunt het niet inzetten, dan heb je er niet veel aan. Een certificeringstraject concretiseert de stap ‘talent ontwikkelen’ binnen strategisch talentmanagement.”

 Minder dan de helft van het talent wordt benut

Je houdt je bezig met talentontwikkeling/-management en komt bij veel bedrijven. Welke trends zie je?

Frank komt met een stevige uitspraak: “Van al het talent dat in een organisatie aanwezig is wordt meestal minder dat de helft benut.” Dat beginnen organisaties in te zien. Er komt daardoor meer aandacht voor het in kaart brengen van het talent in de organisatie, en voor het anders organiseren van het werk. “Talenten inzetten en ontwikkelen doe je immers door te DOEN! Deze trends stellen ook andere eisen aan de stijl van leidinggeven. Meer richtinggevend en minder instructief.” Ook leidinggevenden moeten dus aan de slag met hun eigen talentontwikkeling.

 Juiste medewerkers

Hoe kun je met strategisch talentmanagement inspelen op de ontwikkelingen in de huidige en toekomstige arbeidsmarkt?

Daarin ziet Frank een uitdaging: “De grootste uitdaging voor organisaties de komende periode is het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving waarin de juiste medewerkers met plezier èn voldoende ruimte voor hun talenten tot mooie resultaten komen. Als het je lukt om dat te creëren, trek je de juiste mensen aan en houd je de juiste mensen betrokken. Dat vergt vaak wel anders denken en doen, van zowel directie als management.”

Meer weten over talentmanagement? HDLG organiseert op 14 oktober een masterclass voor zowel directies als HR-professionals. Voor KSF-leden geldt voor deze Masterclass Strategisch Talentmanagement een korting. (https://www.hdlg.nl/Trainingen/masterclass-strategisch-talentmanagement/)

Weten welke trainingen HDLG aanbiedt voor de KSF Branchecertificaten? Kijk op https://www.hdlg.nl/Trainingen/klantenservice-ksf-a-voor-klantadviseurs/ en https://www.hdlg.nl/Trainingen/klantenservice-ksf-b/

Meer informatie over de branchecertificaten staat op de website https://ksfbranchecertificaat.nl/ 

 

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.