Optimize people, places and technology
Optimize people, places and technology
31 mei 2018 
2 min. leestijd

Optimize people, places and technology

Jan de Jong, voorzitter, opent de sessie: “De juiste omgeving haalt het beste in mensen naar boven. Daarover hoor en zie je vandaag voorbeelden”. Deelnemers zijn benieuwd naar tips en tricks:  ze geven aan zelf bezig te zijn met de inrichting van de werkplekken en laten zich graag inspireren. We zijn in Hoofddorp te gast in het prachtige gebouw van Plantronics, een levend laboratorium voor slimmer werken!

Het vinden, boeien en binden van millenials

Hoe trek je millenials aan? Jan neemt de deelnemers mee in de wereld van millenials. Dat is een belangrijke doelgroep voor klantcontact, want zij betreden immers vandaag en morgen de arbeidsmarkt. Wat vindt deze groep belangrijk? Hiernaar is onderzoek gedaan en daaruit zijn interessante feiten naar voren gekomen. Plezier op het werk, betekenisgeving en de juiste balans tussen werk en privé zijn enkele van die feiten. Ook laat Jan verschillende bouwstenen zien voor een millenialproof organisatie. Lees hierover meer in de bijgevoegde presentatie.

“Smell of the place”

En als je dan de juiste mensen hebt gevonden,  hoe boei en bind je die dan?  Hoe beïnvloed je de mindset van medewerkers door middel van omgeving en de context van het werk? Huub van de Wiel, van UPD en medetrekker van deze groep, vertelt over de theorie “Smell of the place”. “De context waarin je mensen plaatst, bepaalt hoe zij acteren. Met een mooie, inspirerende werkomgeving, passend leiderschap en betekenisgeving van het werk kun je heel veel bereiken. Wees je ervan bewust dat alleen een mooie werkomgeving niet voldoende is. Werkelementen als coaching op KPI’s en leiderschap moeten niet in tegenspraak zijn met de inspirerende werkomgeving. Vorm en manage die elementen daarom op een dusdanige manier om het beste in  mensen naar boven te halen”. Aan de hand van 8  belangrijke elementen licht huub toe hoe je medewerkers empowert. Hoe geven de aanwezige organisaties vorm aan deze elementen? Huub geeft de deelnemers de opdracht om hierover met elkaar van gedachten te wisselen. De 8 elementen vind je terug in de bijgevoegde presentatie.

Inspire employees, amaze customers

Plantronics gelooft in de theorie “Smell of the place” en dat zie je meteen vanaf het moment dat je het pand ziet en binnentreedt. Paul van den Berg, VP Global Customer Care bij Plantronics: “Plantronics heeft een paar jaar geleden dit gebouw laten bouwen waarbij alles afgestemd is op de zintuigelijke beleving van onze medewerkers. Daarbij is er niet alleen gekeken naar de fysieke omgeving. Ook is er  veel aandacht voor elementen als persoonlijk leiderschap, zelfontplooiing en sturing op KPI’s. Je moet immers  aan de achterkant waarmaken wat het gebouw aan de voorkant belooft en als doel heeft. Ook is gekeken naar de 3 B’s en hieraan is vorm gegeven: bricks (slimme werkplekken), bytes (interne communicatie: hoe en wat?) en behaviour (opleiding, coaching, werkomstandigheden).

Does it pay off? Yes! Naast vele gewonnen awards voor beste werkplek etc., zijn medewerkers ambassadeurs geworden voor de organisatie. Zo zijn op initiatief van medewerkers de  How-To-videos gemaakt. Hier kunnen klanten terecht voor slimme instructies om bepaalde Plantronics-producten te installeren/gebruiken. Daarnaast zijn de kosten op Europees niveau met ruim 400K gedaald, is het verzuimpercentage flink gezakt en geeft 98% van de medewerkers aan dat ze de intentie hebben nog lang voor Plantronics te werken. “Wij willen dat de klant de glimlach in de stem van onze medewerker hoort. Investeer daarom in je mensen, dan zullen ze ook in jouw investeren”.

Tijd om “Smell of the place” in de praktijk te ervaren

Tot slot krijgen de deelnemers een rondleiding door het gebouw om de “Smell of the place” zelf te ervaren. De vier C’s, communicate, concentrate, collaborate en contemplate, uit Paul’s presentatie zijn goed te herkennen in het design van de werkplekken. Wil je je concentreren en je even terugtrekken? Dan kan dat in verschillende ruimtes die geluidsdicht zijn of je neemt plaats in nisje met uitzicht naar buiten . En wil je dat je creativiteit extra gestimuleerd wordt voor een brainstormsessie met je collega’s? Ook daar zijn ruimtes voor ingericht. Andere voorbeelden zijn de muziekruimte, water als achtergrondgeluid om ruis weg te nemen, watervalwanden en een gym.

We kijken terug op een inspirerende en leerzame middag waarbij veel kennis is gedeeld en inspiratie is opgedaan. Tijdens de goed verzorgde borrel is er nog volop nagepraat. We bedanken Plantronics en alle deelnemers voor hun actieve bijdrage!

 

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen