WFM en Finance
WFM en Finance

Hoe kies je je positie als WFM’er en hoe kun je van daaruit meer invloed uitoefenen dan alleen op de planning? Hoe zorg je dat je betrokken raakt bij budgettering? Onder andere daarover gingen zo’n 25 experts met elkaar in gesprek op 16 maart 2017. Na een korte introductie over Cygnific door gastheer Nick van Straten en een welkomstwoord van Mark Elschot (PlanMen), laten de deelnemers zich inspireren door Ad van der Linden (Zilverenkruis Achmea) en Robert Baars (Ziggo); beiden zeer ervaren in WFM in klantcontact.

Start van verandering: sluit allianties en sloop de muur
Uit onderzoek blijkt dat 30% van de medewerkers vindt dat processen in hun organisatie beter georganiseerd kunnen worden. Hoe zorg je voor de juiste veranderingen om werkprocessen en samenwerkingen tussen afdelingen efficiënter te maken? Ad vertelt: “Tear down the wall en vraag aan jezelf en aan elkaar “waar zijn we van”?  Door het sluiten van allianties en door het zoeken naar gemeenschappelijke doelen, sloop je de muren tussen afdelingen.  Zorg dat je elkaars gesprekspartner bent; dialoog levert een grote bijdrage in het begrijpen van elkaars business. Bepaal wie waarvoor verantwoordelijk is zodat afdelingen niet (ongedane) zaken bij elkaar neer kunnen leggen: je moet het samen in goed overleg doen!”

Nieuwe rol WFM’er: minister van financiën
Na een dialoog worden wederzijdse verwachtingen, wensen en plannen helder. Dan is het tijd om je positie als WFM’er te bepalen en in te nemen: “Zorg dat je aan tafel zit en praat mee over  plannen die gemaakt worden. Kennis vanuit WFM is namelijk erg belangrijk voor het bepalen van plannen; zijn die realiseerbaar en welk budget is daarvoor nodig? Daarmee zorg je o.a. dat je sparringpartner wordt bij het bepalen van budgetten!”.

Ronald Baars: do’s, dont’s, valkuilen en uitdagingen
Ronald Baars sluit zich volledig aan bij het verhaal van Ad en zoekt de verdieping op aan de hand van verschillende onderdelen van het vak. Waaraan moet je denken om je positie te bepalen en efficiënter te kunnen werken als WFM’er?:

  • Materie begrijpen
  • De componenten
  • Voorbereidingen
  • Gelijkschakelen
  • Relatiebinding: niet alleen met finance en de controller, maar ook met de klantcontactmanager
  • Veel spelers in het veld: wees een team, een operationele ploeg
  • Observaties uit het veld uit eigen ervaring

Klik hier voor de presentatie van Ronald Baars met daarin een toelichting op de bovenstaande punten.

Interactie door middel van World Café
We sluiten deze middag af met een interactief deel, een zogenoemd World Café, waarbij deelnemers langs tafels lopen en problemen m.b.t. het onderwerp op de tafelkleden schrijven. Na de rondes ontstaat er een mindmap die tijdens de afronding plenair wordt besproken. Mark vraagt: “Wat gaan jullie morgen meteen doen?”. Sommigen geven aan in gesprek te gaan met de controller, anderen gaan aan de slag met datadriven forecasting en het opschonen van de data. Ook is het opbouwen van een relatie met finance, de controllers en de klantcontactmanager voor veel aanwezigen een belangrijke to do.

Na afloop vindt er een goedverzorgde borrel plaats in het werkcafé van Cygnific, waarbij deelnemers onder het genot van een drankje en hapje nog volop napraten. We bedanken Cygnific, PlanMen, de sprekers en alle deelnemers voor hun actieve bijdrage!

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen