Standpunt KSF over herzieningsvoorstel ISO 18295
Standpunt KSF over herzieningsvoorstel ISO 18295
03 december 2024 
1 min. leestijd

Standpunt KSF over herzieningsvoorstel ISO 18295

Als beheerder in Nederland van de ISO 18295 is KSF door de NEN gevraagd om een standpunt in te nemen over het herzien en uitbreiden van de ISO 18295. Dit verzoek volgt op een voorstel vanuit China om de ISO 18295 te herzien en uit te breiden. Het standpunt van KSF wordt ingebracht door de Nederlandse Raad van Toezicht (RvT) van de ISO 18295 die door KSF is ingericht.

In de procedure voor herziening brengt de NEN namens Nederland een voor- of tegenstem uit.

Standpunt

De RvT onderschrijft de gedachte dat de ISO 18295 standaarden een aanpassing behoeven vanwege grote technologische en maatschappelijke veranderingen sinds de totstandkoming van de ISO 18295. Het voorstel vanuit China is echter veel verstrekkender en lijkt te koersen op extra standaarden en specifieke normen voor verschillende sectoren. Dit sluit in onze ogen niet aan bij de doelstellingen van de ISO 18295, die wél bepaalt wat je in je klantcontactcenter georganiseerd moet hebben, maar de concretisering daarvan aan de organisatie zelf laat.

Stemadvies

Om die reden overweegt de RvT om de NEN tegen het voorstel van China te laten stemmen. Een tegenstem betekent niet dat - wanneer het voorstel van China het wel haalt - de KSF niet bij de verdere uitwerking van de Chinese voorstellen wordt betrokken. De tegenstem zal vergezeld gaan met ons tegenvoorstel om de ISO 18295 te actualiseren voor wat de relevante technologische en maatschappelijke ontwikkelingen betreft.

Wat vind jij?

Omdat wij de mening van de huidige en toekomstige ISO-certificaathouders en leden belangrijk vinden, willen we graag jouw mening horen. Je kunt die tot uiterlijk 8 december laten weten via dit formulier. Het standpunt van de RvT moet uiterlijk 9 december worden ingediend.

Je kunt op het formulier ook aangeven of je bij het vervolg betrokken wilt worden.

Formulier

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen