Modernisering Consumentenbeleid EU

Deel dit bericht:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

 

Gisteren organiseerde EZK een bijeenkomst voor stakeholders over de modernisering van het Europees Consumentenbeleid: New Deal for consumers. Het doel is de huidige regels aan te passen aan de huidige tijd. Zo stelt de Europese Commissie o.a. meer transparantie voor op online marktplaatsen, meer flexibiliteit voor het aanbieden van communicatiemiddelen, uitbreiding van de bescherming van consumenten m.b.t. digitale diensten en het verminderen van lasten voor bedrijven. De KSF was bij de bijeenkomst van EZK.

Wetenschappers en vertegenwoordigers van grote groepen ondernemers dachten mee over oplossingen voor meer duidelijkheid voor consumenten. Transparantie en duidelijkheid kunnen verbeteren door aanpassingen van de wet, maar we zien ook kansen in het beter voorlichten van consumenten.

Tevens werd er gesproken over mogelijke richtlijnen voor Internet of Things (IoT). Welke voorlichting zouden consumenten moeten krijgen over het gebruik ervan, over welke gegevens er worden verzameld en over wat de fabrikanten ermee (kunnen) doen. Input van leden hierover is welkom.

EZK wil een customer journey uitwerken voor een campagne om consumenten beter op de hoogte te brengen van hun rechten bij met name online aankopen binnen en buiten de EU en IoT. De KSF werkt daar graag aan mee, samen met leden. Wil je bijdragen? Meld je bij ons aan!

De KSF blijft in contact met EZK en we houden onze leden op de hoogte van de ontwikkelingen.