Belangrijke wijziging: telemarketing wordt opt-in

Deel dit bericht:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

Al ruim een jaar is de KSF samen met DDMA voor onze branche in gesprek met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) over onder meer de invoering van de ePrivacy Verordening. Specifiek voor de ePrivacy Verordening hebben we gesprekken over een aantal belangrijke onderdelen voor onze branche:

  • Moet telemarketing opt-in worden of opt-out blijven
  • Komt er een beperking op de termijn van de klantrelatie
  • Komt er een prefix (088-telemarketing meesturen) bij het uitbellen voor commerciële doeleinden.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, Mona Keijzer, maakt vandaag tijdens de presentatie van de nieuwe consumentenagenda bekend dat alleen het kanaal telemarketing een belangrijke wijziging krijgt: deze manier van klantbenadering wordt opt-in na de invoering van de ePrivacy Verordening. Dit houdt in dat het Bel-me-niet Register verdwijnt en telemarketing alleen nog mag plaatsvinden als de consument daar expliciet toestemming voor heeft gegeven.

Groot winstpunt n.a.v. de gesprekken
De beperking op de duur van de klantrelatie en de prefix bij telemarketing komen er vooralsnog niet en dat is een groot winstpunt. Een prefix voor telemarketing zou het kanaal, in onze ogen, namelijk mogelijk verlammen. De branche krijgt voorlopig nog de tijd om de irritatie over het kanaal verder te verlagen door aanpassingen in de zelfregulering.

Na maandenlang overleg hebben we overeenstemming kunnen bereiken. KSF, DDMA en Ministerie zijn tevreden met het resultaat: Opt-in is weliswaar een verzwaring van de regels, maar een Bel-me-niet Register waar ruim 10 miljoen mensen in staan is opt-out bijna gelijk aan opt-in.

KSF en DDMA blijven in gesprek met hun achterbannen over aanpassingen in de zelfregulering. Ook blijft KSF samen met DDMA in gesprek met het Ministerie van EZK.

Samen streven naar een goede balans
Graag willen we, samen met onze leden, werken aan een goede balans tussen de commerciële inzet van de telefoon en het beperken van irritatie bij de consument. Het is belangrijk dat we laten zien dat we als branche verantwoordelijk omgaan met de klantrelatie en dat we aantonen dat consumenten structureel minder overlast ervaren. Daarmee blijven mogelijk zwaardere maatregelen in de toekomst uit.

De KSF blijft daarover graag met haar leden in gesprek: input en hulp is welkom. Wil je meedenken en heb je specifieke aandachtpunten die we mee kunnen nemen in toekomstige gesprekken met onze stakeholders? Laat het ons dan weten via info@klantenservicefederatie.nl.