Verslag & opname KSF HR-congres 2022
Verslag & opname KSF HR-congres 2022
06 juli 2022 
3 min. leestijd

Verslag & opname KSF HR-congres 2022

Het KSF HR congres 2022 ging over het thema krapte. Op 29 juni 2022 hebben 125 leidinggevenden, HR-managers en directeuren zich in Utrecht op het hoofdkantoor van de Rabobank verzameld om zich te laten informeren en inspireren over dit thema. De 35 online deelnemers stonden dankzij Buzzmaster direct in contact met de zaal en de sprekers.

Na de opening door Sofie van den Enk trapte Pauline van Zon van het UWV af met een update over de arbeidsmarkt. Volgens Pauline is er sprake van een aanhoudende kraptecrisis in heel Nederland en is dit in de klantcontactbranche nog een stuk erger.
Download de hele presentatie van Pauline van Zon gratis in de KSF Ledenomgeving. Ook beschikbaar voor niet-leden.

Tijdens het persoonlijke verhaal van Dirck Slabbekoorn, hoe een vervelende gebeurtenis de aanleiding was om zijn HR-beleid aan te passen naar ‘oordeelsvrij aannemen’, kon je een speld horen vallen. Het uitgangspunt is dat iedereen in de kern fantastisch is. ‘Van harte welkom, je bent aangenomen’ is het eerste wat er tegen kandidaten gezegd wordt en daarna wordt bekeken welke rol het beste past. Hij heeft geen personeelstekort en ziet een bovengemiddelde interne doorstroom en heeft bovendien de best renderende winkel van Rotterdam. 

Natuurlijk is deze aanpak niet zaligmakend. Ook hij kreeg na het implementeren van deze werkwijze te maken met diefstal door personeel, maar Dirck gaat hier anders mee om. Hoe? Dat kun je terugzien in de KSF Ledenomgeving (opnames zijn alleen beschikbaar voor leden).

In klantcontact, zo stelt Sanne Belazare van Randstad vast, staan er tegenover iedere kandidaat 2,2 banen en Belazare sluit niet uit dat dat cijfer de komende tijd naar 2,5 gaat. Het laden van je werkgeverschap is dus belangrijker dan ooit: waar sta je voor en wat heb je te bieden? Sanne nam ons mee in het eerste ‘andersom solliciteren’ event van Randstad. De aftrap van dit live Youtube event zag er zo uit:


Interessant was de manier waarop de werkgevers voorbereid werden, ze moesten bijvoorbeeld een motivatiebrief schrijven. Het eindresultaat was de moeite waard. 4.400 aanmeldingen voor het event en dit leverde 35% nieuwe talenten op die nog niet bij Randstad bekend waren. Logisch dat dit event een vervolg krijgt: nog 11 keer ‘andersom solliciteren’!

Download voor de tips and take aways van Sanne haar presentatie in de KSF Ledenomgeving.

Vervolgens gaf Carlo Simmers een kleine inkijk in de recruitment van Rabobank. Carlo Simmers lichtte het recruitmentproces van de bank door. Een analyse wees uit dat er 2.100 uur werd besteed aan het beoordelingsproces van 48 kandidaten. Een aangepast assessment werd aan het begin van het proces geplot en geeft resultaten waarmee een recruiter direct inzicht krijgt in het werkniveau van de sollicitant. Bovendien kan hij de sollicitant direct aan de juiste afdeling koppelen.

Sheet Rabobank output assessment.

De veranderingen die werden doorgevoerd brachten zelfs tijdens het implementeren al resultaat. Zo werd een stagiair door het vernieuwde assessment ‘ontdekt’ als kandidaat voor een andere afdeling. Luister het hele verhaal en download de presentatie van Carlo in de KSF Ledenomgeving.

Ellen Westdorp van Rabobank nam ons vervolgens mee in de toename van instroom door het laten vervallen van diploma-eisen. Het ontbreken een diploma gaf alleen wel strubbelingen bij de interne doorstroom van klantcontact medewerkers, daarom wordt nu door Rabobank het behalen van een diploma aangeboden aan deze kandidaten. 

Daarnaast deelde Ellen een primeur van de Rabobank: werken in klantcontact vanuit Valencia, waar de bank een contactcentervestiging heeft geopend.

Als afsluiting verzorgde Fabio Severijnen, gedragswetenschapper bij Dijksterhuis & Van Baaren, een minicollege arbeidspsychologie. Fabio gaf een klassiek mini-college over onder meer arbeidsmotivatie en -satisfactie, situationeel leidinggeven en dienend leiderschap. Hij vestigde de aandacht op het vergroten van betrokkenheid, intrinsieke en extrinsieke motivatie en hygiënefactoren in het werk. Als de basis op orde is (arbeidsomstandigheden en -voorwaarden), kun je verder bouwen aan meer inhoudelijke zaken zoals autonomie, taakverrijking en betekenisvol werk. 

Zijn tips: 

Het is zondermeer de moeite waard om het college van Fabio terug te kijken en zijn presentatie te downloaden. Maar dat geldt eigenlijk voor alle sessies. De gezellige borrel en het netwerkmoment kunnen we je niet meer aanbieden, maar we raden je aan om het KSF HR-congres 2022 terug te kijken als je werkt in de klantcontactbranché en zeker binnen HR.

 Het KSF HR-congres 2022 werd mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren:

Sponsors HR-congres 22

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen