Blik terug het KSF HR-congres 2021: talkshow over verbindend leiderschap in hybride organisaties
Blik terug het KSF HR-congres 2021: talkshow over verbindend leiderschap in hybride organisaties
28 juni 2021 
in HR
2 min. leestijd

Blik terug het KSF HR-congres 2021: talkshow over verbindend leiderschap in hybride organisaties

Voor een mooie terugblik op het HR-congres 2021, vind je nu het volledige verslag en de opname van het KSF HR-congres in de KSF Ledenomgeving. Daar vind je ook de whitepapers van sponsoren Satisfact, Tele’Train en Yource. Ook niet-leden kunnen toegang krijgen tot de KSF Ledenomgeving. Tafelgasten waren: Jitske Kramer (corporate antropoloog), Alrik Boonstra (Jumbo/La Place), Marjolein ten Hoonte (Arbeidsmarktspecialist), Marielle Visscher (Univé), Cris Donze (Stichting KIRC) en KSF bestuurslid Serge Poppes. Het verslag in een notendop: Resultaten Nationaal Sectoronderzoek: tipje van de sluier Het is al duidelijk dat thuiswerken blijvend is, maar managers maken zich zorgen over hoe ze hun mensen betrokken houden. Er wordt veel gesproken over hoger verzuim in coronatijd, KIRC ziet inmiddels dat er een daling is ingezet. Ander mooi nieuws is dat de doorstroom naar andere afdelingen in de organisatie 10-15% is. Hybride werken: enthousiast of mwah? 33% van de deelnemers zegt in BuzzMaster mwah als er wordt gevraagd of ze staan te springen om hybride te werken. 58% is enthousiast. Ontwikkelingen arbeidsmarkt en ander leiderschap Na de crisis is er ander leiderschap nodig. In de crisis gaat het vooral om de zorg voor de mensen, na de crisis gaat het meer om andere zaken: oprecht luisteren en de cultuur weer aanbrengen. Je organisatie als kweekvijver: loopbaanpaden Werken in het contactcenter is essentieel voor de loopbaan bij Jumbo. Medewerkers komen uit de winkel en stromen later door naar een leidinggevende functie, de afdeling marketing en ook assortimentsmanagement. De waarde van het contact met klanten is duidelijk in de hele organisatie. Jumbo gaat met concurrenten samenwerken op de arbeidsmarkt om werkzoekenden een aantrekkelijk perspectief te bieden. De werknemers krijgen een leerlijn/loopbaan aangeboden om te kunnen groeien in de verschillende bedrijven. Het is een investering in de arbeidsmarkt. Hybride werken faciliteren: mensgericht Bedenk dat als je in een vergaderzaal zit met 4 mensen plus een deelnemer op het scherm, dat die deelnemer op het scherm er net zo goed bij is. Daar moeten we met z’n allen aan wennen. Ook leiders moeten leren om digitaal persoonlijke gesprekken te voeren, niet alleen productiegericht, maar mensgericht. Op maat leveren betekent ook rekening houden met de (bio)ritmes van mensen. We zijn al jaren zoekend naar de manier om de medewerker centraal te zetten. Nu is die mogelijkheid er. Zorg er daarnaast voor dat mensen elkaar kunnen spreken zoals ze elkaar op kantoor terloops spraken bij de koffieautomaat, op de gang of na een vergadering. Verbindend leiderschap in de praktijk “De echte verbinding moet nog komen,” zegt Mariëlle Visser. “Nu er nieuwe medewerkers zijn die ik alleen nog maar online heb gezien, ken ik ze niet allemaal meer. En dat valt me best zwaar, ik kende altijd iedereen bij naam.” Alrik herkent dat. Hij is blij te horen dat het ook bij anderen zo werkt. Hij kijkt ernaar uit elkaar weer te leren kennen bij Jumbo. Bij Univé waren ze al gewend aan digitaal werken, met vier verschillende locaties werd er al gemakkelijk online vergaderd en overlegd. Jumbo heeft ontdekt dat overleg met digitale middelen heel handig is. Het kantoor wordt daarom anders ingericht. Toekomst van klantcontact in een hybride bedrijf “Medewerkers willen zich graag blijven ontwikkelen,” heeft Mariëlle gemerkt. “In het afgelopen jaar is het budget voor opleiding meer dan ooit aangesproken.” Dat is een goed teken. Jumbo meet de KTV direct online en kan de tevredenheid direct beïnvloeden. Investeren in de kwaliteit van de klantenservice is dus altijd goed. Het KSF HR-congres 2021 werd mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren:
Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen