Twentse samenwerking in snel aantrekkende arbeidsmarkt
Twentse samenwerking in snel aantrekkende arbeidsmarkt
24 november 2017 
1 min. leestijd

Twentse samenwerking in snel aantrekkende arbeidsmarkt

Nu de arbeidsmarkt sneller dan ooit aantrekt in de regio Twente, zoeken werkgevers veel nieuwe medewerkers, maar uitzendbureaus kunnen geen kandidaten meer vinden. Het Werkplein van UWV en gemeenten heeft juist veel geschikte werkzoekenden die willen werken in klantcontact. Is er sprake van een mismatch?

Samen met de KSF gingen de partijen op 23 november in gesprek in Hengelo. Alle partijen ervaren problemen om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. De KSF herkent dit als een landelijk issue; steeds meer leden zijn op zoek naar mogelijkheden om aan de grote vraag naar geschikt personeel te kunnen voldoen.

Uit de inventarisatie van de knelpunten en de mogelijke oplossingen kwamen goede ideeën en concrete acties om direct aan de slag te gaan om de mismatch te managen:

  • het Werkplein kan kandidaten een beter beeld geven van het werk in klantcontact en de verwachtingen goed managen. Bedrijfsbezoeken zijn een mogelijkheid.
  • Werkgevers en de branchevereniging kunnen nog veel meer laten zien hoe leuk en veelzijdig het werk in klantcontact is. Iemand die wel service wil verlenen, maar niet wil bellen, kan klanten digitaal helpen. Wie niet altijd in een contactcenter wil zitten, kan thuis werken.
  • werkgevers passen hun opleidingsperiode aan de wensen en de mogelijkheden van de nieuwe medewerkers aan: geen fulltime opleiding als ze parttime gaan werken; meer gelegenheid om vertrouwd te raken met de systemen.
  • medewerkers kunnen meer regie krijgen over hun eigen rooster
  • beschouw het contactcenter als kweekvijver voor de organisatie, dat biedt medewerkers doorgroeimogelijkheden en als werkgever weet je al welk talent je in huis hebt

De KSF geeft de ideeën en acties graag door aan andere leden in andere regio’s. We zijn op meerdere niveaus en aandachtsgebieden in gesprek om er gezamenlijk voor te zorgen dat werken in klantcontact aantrekkelijk is en blijft.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen