Op 16 december treden nieuwe, aangescherpte regels in werking voor het gebruik van 090x-nummers voor klantenservice. Waar het in de meeste gevallen al sinds 2017 niet meer was toegestaan om voor het bellen met een 090x-klantenservicenummer een vergoeding te vragen, geldt dit met ingang van 16 december ook voor het bellen naar 090x-nummers van organisaties die niet een directe klantrelatie hebben met de beller maar als tussenpersoon fungeren. Denk daarbij aan post- en pakketbezorgers, maar ook aan reparatiebedrijven. Deze bedrijven mogen geen informatietarief meer rekeningen voor het bellen met een 090x-nummer.
Doorschakeldiensten en abonnee-informatiediensten
Daarnaast gaan er de nieuwe regels strengere regels gelden voor doorschakeldiensten en abonnee-informatiediensten.
Toezicht op de naleving van de nieuwe regels ligt bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM controleert vanaf 16 december of bedrijven die een 090x-nummer voor klantenservice gebruiken voldoen aan de regels die in of op grond van de Telecommunicatiewet zijn vastgesteld. De ACM treedt handhavend op als er sprake is van een overtreding.
Gewijzigde regeling
Download hieronder de gewijzigde regeling zoals deze recent met toelichting in de Staatscourant werd gepubliceerd. Op pagina 9 van de toelichting vind je de belangrijkste passages voor het gebruik van 090x-nummers voor klantenservices