Nieuwe cao voor facilitaire contactcenters

Deel dit bericht:
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

KSF juicht nieuwe cao voor facilitaire contactcenters toe

Zo´n 15% van de 155.000 medewerkers in klantcontact werkt bij facilitaire contactcenters, organisaties die klantcontact in opdracht uitvoeren. Voor deze medewerkers is er een nieuwe cao. De Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC), dochter van de Klantenservice Federatie (KSF), heeft met een aantal vakbonden een nieuwe CAO afgesloten. Die gaat met terugwerkende kracht in op 1 oktober 2019 en loopt tot en met 31 december 2021.

De KSF juicht het toe dat er een nieuwe cao is. In deze overeenkomst zijn afspraken vastgelegd over een hoger salaris, een thuiswerkvergoeding en doorgroeimogelijkheden. We waarderen het dat werkgevers en bonden ook al afspraken hebben gemaakt voor de volgende cao-onderhandelingen, het verkennen van de mogelijkheden voor een pensioenregeling zien wij als positief.

De Klantenservice Federatie heeft een brede achterban, met leden in o.a. overheid, energie, retail, finance, die veelal gebruikmaken van eigen sector-cao´s. Maar we zien graag dat deze cao breed wordt gedragen in de facilitaire sector en spannen ons daarom in om draagvlak te creëren en samen te zorgen voor goed werkgeverschap in de branche.

Persbericht van de WFC

Nieuwe cao voor klantcontact medewerkers contactcenters

De Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC) heeft met de vakbonden FNV, CNV en Qlix een akkoord bereikt over een nieuwe cao voor klantcontactmedewerkers. In de nieuwe overeenkomst zijn onder meer afspraken vastgelegd over een hoger salaris, een thuiswerkvergoeding en doorgroeimogelijkheden. De cao Facilitaire Contact Centers gaat met terugwerkende kracht in op 1 oktober 2019 en loopt tot en met 31 december 2021. WFC-voorzitter Ronald van Schijndel: “Met deze basis zetten we nieuwe stappen in de beloning en het arbeidsperspectief voor onze medewerkers.” 

Meer loon en doorgroei
Met de nieuwe cao gaan de klantcontactmedewerkers in facilitaire contactcenters met ingang van 1 januari 2021 meer verdienen en krijgen zij meer doorgroeimogelijkheden. Zo wordt per 1 januari 2021 het instroomsalaris verhoogd, krijgen medewerkers op basis van hun senioriteit en goed functioneren doorgroeimogelijkheden in een nieuw junior – medior – senior model waaraan een loonsverhoging is gekoppeld van minimaal 1,5% tot maximaal 5,5% (boven het wettelijk minimumloon) en krijgen zij per 2021 nog een eenmalige bonus van maximaal € 75,-. Om te zorgen dat medewerkers hun werk vanuit huis goed kunnen doen, krijgen ze een thuiswerkvergoeding van € 25 of € 35,- per maand. Verder komt er een gekaderd en objectief beoordelingssysteem om het functioneren van medewerkers effectief te evalueren en in te delen in het junior – medior – senior model.

Onderzoeken voor de toekomst
Deze cao wordt niet gezien als een eindstation en omvat ook afspraken voor onderzoek naar mogelijke uitbreiding in de opvolgende cao. Dit is specifiek afgesproken voor het verkennen naar de mogelijkheden voor pensioen. Van Schijndel is blij dat de werkgevers met elkaar en de bonden tot betere afspraken zijn gekomen “We blijven uiteraard met elkaar in gesprek om de positie van onze medewerkers verder in balans te brengen met de wensen van onze opdrachtgevers.”

Voor alle medewerkers
Met een vertegenwoordiging van ca. 75% van de werknemers in de branche geldt de cao van de WFC met de vakbonden voor een groot deel van de medewerkers in de sector. Bestuursleden Ronald van Schijndel (Webhelp), Norbert van Liemt (Teleperformance) en Ronald Smit (Yource) verwachten de cao zelfs algemeen verbindend te kunnen verklaren. Van Schijndel: “Dan wordt dit een nog steviger basis-cao om op voort te bouwen en alle medewerkers in onze sector een goed arbeidsperspectief te bieden.”

Over WFC
De huidige leden van de Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC) zijn Teleperformance, Webhelp, Cendris, Conduent, Call-IT/IPG en Sitel. Nieuwe leden per 1 januari 2021 zijn Transcom, Yource, Vanad, Custom Connect, Soleo en Continuum. De WFC is een zelfstandige vereniging, dochter van de Klantenservice Federatie KSF.