Minder medewerkers klantcontact gevraagd, maar krapte blijft
Minder medewerkers klantcontact gevraagd, maar krapte blijft
16 augustus 2024 
1 min. leestijd

Minder medewerkers klantcontact gevraagd, maar krapte blijft

Publicatie Lisan van den Beukel, Arbeidsmarktadviseur UWV i.s.m. KSF-expertgroep HR

Klantcontact in beeld augustus 2024

In het eerste kwartaal van 2024 stonden er ruim 6.200 vacatures open voor klantcontactmedewerkers. Dat was 7% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch houdt de krapte op de arbeidsmarkt aan. Het blijft voor werkgevers lastig om personeel te vinden.

Download de factsheet onderaan deze pagina

Grootste vraag in de Randstad en Noord-Brabant

In het eerste kwartaal van 2024 stonden de meeste vacatures voor medewerker klantcontact open in de volgende provincies:

  • Zuid- en Noord-Holland: gemiddeld circa 1.200 vacatures
  • Noord-Brabant: gemiddeld circa 1.000 vacatures
  • Utrecht: gemiddeld circa 750 vacatures

Dat was een groot verschil met Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Hier stonden gemiddeld minder dan 150 vacatures open. Dit betekende niet dat werkgevers in deze regio’s hun vacatures makkelijk konden vervullen. Alleen in Friesland leken vraag en aanbod ongeveer in evenwicht.

Lichte groei aantal WW-ontvangers met een klantcontactberoep

Het aantal mensen met een WW-uitkering op zoek naar een baan als klantcontactmedewerker schommelde de afgelopen jaren tussen de 2.300 en 2.600. In de zomer van 2022 was er even sprake van een piek van 2.800 WW-ontvangers. Sinds het voorjaar van 2024 is er een lichte groei in het aantal WW-uitkeringen voor klantcontactmedewerkers. In juni 2024 telde deze groep 2.740 personen. Dat is 9% meer dan een jaar geleden.

Klantcontactberoepen populair bij mensen met uiteenlopende werkervaring

Volgens de laatste cijfers heeft circa 36% van de WW-ontvangers die zoeken naar klantcontactwerk recent gewerkt in een klantcontactberoep. De overige werkzoekenden hebben een achtergrond in de administratie, commercie of dienstverlening. Medewerker klantcontact is een veelvoorkomend overstapberoep. Mensen met verschillende soorten werkervaring kunnen in dit beroep aan de slag.

Oplossingen voor personeelstekorten

De personeelstekorten vragen om creatieve oplossingen. Zo kunnen werkgevers bijvoorbeeld nieuw talent werven door te selecteren op skills. Een andere mogelijkheid is het werk anders organiseren, door bijvoorbeeld technologie in te zetten, te kiezen voor hybride werken of een vestiging te openen buiten Europa (offshoring). Daarnaast is inzetten op het behoud van personeel belangrijk. Tevreden en betrokken medewerkers blijven langer in dienst. Goede arbeidsvoorwaarden en een goed inwerktraject kunnen hierbij helpen.

Download Factsheet Klantcontact in beeld

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen