KSF Arbeidsmarktmonitor | Krapte en kansen op de arbeidsmarkt voor klantcontact
KSF Arbeidsmarktmonitor | Krapte en kansen op de arbeidsmarkt voor klantcontact
27 september 2024 
1 min. leestijd

KSF Arbeidsmarktmonitor | Krapte en kansen op de arbeidsmarkt voor klantcontact

Met de KSF Arbeidsmarktmonitor brengt de Klantenservice Federatie, branchevereniging voor klantcontact, vanaf nu ieder half jaar in samenwerking met het UWV de landelijke ontwikkeling van de arbeidsmarkt voor klantcontact in kaart.

Licht dalende trend

De arbeidsmarkt voor klantcontact is nog steeds krap. In het tweede kwartaal van 2024 stonden er nog ruim 6.000 klantcontactvacatures open. Er is meer vraag dan aanbod, maar er is wel een licht dalende trend te zien. De arbeidsmarktkrapte verschilt per regio. Met een ‘gemiddelde krapte’ heeft Flevoland de laagste krapte. De andere arbeidsmarktregio's scoren ‘krap’ tot ‘zeer krap’.

Wervingsmogelijkheden

Sinds begin 2023 is er weer een lichte groei zichtbaar van het aantal mensen met een klantcontactberoep dat instroomt in de WW, tot 2.850 mensen in augustus 2024. Deze instroom biedt wervingsmogelijkheden voor werkgevers in klantcontact. Rabobank en het UWV werken hierin bijvoorbeeld mooi samen. Vanuit het UWV wordt het gesprek aangegaan met kandidaten, Rabobank ontvangt vervolgens van UWV een korte motivatie, zodat de kandidaat zelf geen brief hoeft te schrijven. Dit werkt drempelverlagend.

Ook het KSF Branchecertificaat kan drempelverlagend werkend om mensen makkelijker te laten instromen in een baan. Diverse arbeidsmarkttoeleidende organisaties bieden dit aan. Zo zorgen zij ervoor dat medewerkers getoetst zijn op het basisniveau van klantvriendelijkheid, deskundigheid en oplossingsgerichtheid. Daarmee kan de nieuwe klantenservicemedewerker vol vertrouwen aan zijn/ haar nieuwe carrière beginnen.

Download

Download de KSF Arbeidsmarktmonitor en beschouw de arbeidsmarktspanning naar regio en bijvoorbeeld de verhouding tussen openstaande vacatures en WW’ers op zoek naar een klantcontactberoep naar opleidingsniveau of leeftijdscategorie.

KSF Arbeidsmarktmonitor

De KSF Arbeidsmarktmonitor is een samenwerking met het UWV, Divisie Werkbedrijf Arbeidsmarktinformatie en –advies en tot stand gekomen op initiatief van de KSF-expertgroep HR.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen