Leiderschap en autonomie: Alleen ga je snel, samen kom je ver
Leiderschap en autonomie: 'Alleen ga je snel, samen kom je ver'
03 juli 2019

Leiderschap en autonomie: 'Alleen ga je snel, samen kom je ver'

KSF expertsessie Leiderschap, 27 juni 2019, Amstelveen

Waarom is coachend leiderschap zo belangrijk? Welke
stappen kun je daarin zetten als leidinggevende? Die vragen staan centraal
tijdens de KSF expertsessie Leiderschap.

“Leren werkt beter dan vertellen. Een jong kind dat net
leert lopen zeg je toch ook niet dat er wel wat verbeterpunten zijn? Ik ben
ervan overtuigd dat de leider van de toekomst volgers heeft en zorgt voor
autonomie en empowerment. Organisaties die niet in staat zijn het leiderschap te
kantelen van top-down naar bottom-up, gaan het in de toekomst niet redden. ”
Knikkende hoofden van deelnemers bevestigen dat ze zich kunnen vinden in de
visie van Huub de Wiel, voorzitter van deze expertgroep, op de toekomst van
leiderschap.

Coachend leiderschap: wat houdt het in en hoe pas je het toe?
Daarover laten verschillende leiders in klantcontact zich vandaag inspireren. We
zijn met de KSF expertsessie Leiderschap te gast in het prachtige pand van
KSF-lid UPD.

Balans in leiderschap
Sturing, betrokkenheid, veiligheid, inspiratie… verschillende woorden komen uit het publiek wanneer Huub vraagt waarvoor je als leider moet zorgen. Dat zijn inderdaad belangrijke aspecten die ervoor zorgen dat je volgers, oftewel ambassadeurs van je organisatie, creëert en daarmee waarde toevoegt aan je organisatie en voor de klant. En sturing is absoluut belangrijk in leiderschap, maar zorg wel voor een juiste balans tussen sturing en autonomie. Coachend leiderschap is daar een goed voorbeeld van. “Als je mensen ontslaat van hun verantwoordelijkheden, dan nemen ze ook geen verantwoordelijkheid”, aldus Huub.

Coachend leiderschap: parkeren van je eigen perspectief

Een medewerker niet vitaal genoeg? Daar gelooft Huub niet in. Let vooral op wat JIJ als leider kunt doen om je medewerkers te navigeren door het onbekende terrein. Bij coachend leiderschap draait het om de juiste formulering. Geef geen adviezen, maar stel vragen en gebruik daarvoor je eigen kennis en ervaringen. Hoe beter je in staat bent te luisteren naar je medewerker, hoe meer je je hoofd vrij hebt om zaken waar te nemen die écht iets zeggen over de kern van de situatie (waarom doet iemand zoals die doet?). Hiermee laat je medewerkers zelf nadenken, geef je verantwoordelijkheid en ontsluit je hun potentieel: alleen ga je snel, samen kom je verder. Ook navigeer je daarmee medewerkers door het onbekende terrein: je helpt hén echt vitaal te worden in de organisatie.

“Coachen leidinggeven is echt een kunst: helaas wordt er tijdens
coaching gesprekken nog steeds teveel geadviseerd en te weinig geluisterd”,
aldus Huub. Vaak wordt er gekeken naar de abstracte situatie in plaats van naar
de kern: waarom doet iemand zoals hij doet? Maak coaching klein en ga van de abstracte
situatie à wat
gebeurde er à wat
was jouw rol als leider daarin à
hoe voelde je je daarbij. Op die manier zorg je voor aansluiting op de
leefwereld van je medewerkers en kun je hen beter, gerichter en effectiever
coachen. Twee belangrijke tips van Huub: stel ook vragen als ‘als ik dit inzet,
los ik dan jouw situatie op?’ en zorg altijd een vervolgactie of – afspraak.

‘Luisteren is toch moeilijker dan het lijkt’

Het coaching framework

Mensen zijn volop in gesprek: er wordt gelachen, aandachtig geluisterd en geoefend met coachend leiderschap door middel van het bovenstaande coaching framework. Deelnemers beseffen dat het inderdaad lastig is om je eigen perspectief te parkeren tijdens het gesprek. En ook hoe verleidelijk het is om met adviezen en oplossingen voor de ander te komen. Huub geeft tot slot 3 stappen als tip: omschrijf kort de situatie, noem daarbij een voorbeeld en vraag naar waarom iemand iets deed. Op die manier kom je snel tot de kern. Inspirerend, leerzaam, herkenbaar: dat zijn de woorden die deelnemers gebruiken om de sessie te omschrijven.

Na een ochtend vol inspiratie, is het tijd voor de lunch.
Deelnemers praten volop met elkaar na onder het genot van een broodje. We
bedanken alle aanwezigen voor hun actieve bijdrage aan deze sessie en UPD voor
de gastvrijheid!

Doe jij met ons mee?
Wil je ook een keer een KSF expertsessie Leiderschap bijwonen? Houd dan onze agenda in de gaten.  Of ook een keer een expertsessie hosten of weet je een interessant onderwerp voor een expertgroep? Meld je dan bij Susan Soleimani, Senior Manager Projecten KSF, via susan.soleimani@klantenservicefederatie.nl.

Geschreven door: Susan Soleimani, Klantenservice Federatie