In een nog steeds krappe arbeidsmarkt, laat de nieuwste KSF Arbeidsmarktmonitor een mooie ontwikkeling zien: steeds meer mensen met een werkloosheidsuitkering tonen interesse in het klantcontactberoep. De monitor onderzoekt niet de achterliggende reden van die stijgende belangstelling, maar wij bij KSF begrijpen die keuze natuurlijk goed. Het klantcontactvak is één van de meest dynamische beroepen van dit moment. Klantgedrag en -behoeften veranderen voortdurend en technologieën zoals AI hebben grote invloed op het werk. Dat maakt het beroep alleen maar interessanter.
Het juiste persoonlijke contact met klanten wordt in het werk van klantcontactmedewerkers daarmee steeds belangrijker. Dat vraagt om specifieke competenties en vaardigheden. Daarom is het goed om te zien dat verschillende organisaties, in samenwerking met UWV, Werkgever Servicepunten en gemeenten, mensen vanuit een uitkering opleiden en begeleiden richting het klantcontactvak.
KSF Branchecertificaat
Het KSF Branchecertificaat wordt hierbij gebruikt als instrument om de voor het klantcontactvak vereiste competenties en vaardigheden te toetsen. Voor organisaties die nieuwe instromers aanne men, biedt dit certificaat de zekerheid dat hun medewerkers goed voorbereid zijn op de uitdagin gen van het vak. Voor de medewerker zelf is het certificaat bovendien een waardevolle erkenning.
Opleiding laten accrediteren
Samen met eX:plain ontwikkelt KSF momenteel een nieuw certificeringsstelsel. Nieuw is dat straks ook organisaties en opleidingsinstituten hun opleidingen kunnen laten accrediteren. Zo ontstaan er meerdere routes om het branchecertificaat te behalen. Goed voor medewerkers, goed voor organisaties én goed voor het imago van de sector.
Download
KSF Arbeidsmarktmonitor
De KSF Arbeidsmarktmonitor is een samenwerking met het UWV, Divisie Werkbedrijf Arbeidsmarktinformatie en –advies en tot stand gekomen op initiatief van de KSF-expertgroep HR.