KSF Arbeidsmarktmonitor september 2025
KSF Arbeidsmarktmonitor september 2025
06 oktober 2025 
1 min. leestijd

KSF Arbeidsmarktmonitor september 2025

In een nog steeds krappe arbeidsmarkt, laat de nieuwste KSF Arbeidsmarktmonitor een mooie ontwikkeling zien: steeds meer mensen met een werkloosheidsuitkering tonen interesse in het klantcontactberoep. De monitor onderzoekt niet de achterliggende reden van die stijgende belangstelling, maar wij bij KSF begrijpen die keuze natuurlijk goed. Het klantcontactvak is één van de meest dynamische beroepen van dit moment. Klantgedrag en -behoeften veranderen voortdurend en technologieën zoals AI hebben grote invloed op het werk. Dat maakt het beroep alleen maar interessanter.

Het juiste persoonlijke contact met klanten wordt in het werk van klantcontactmedewerkers daarmee steeds belangrijker. Dat vraagt om specifieke competenties en vaardigheden. Daarom is het goed om te zien dat verschillende organisaties, in samenwerking met UWV, Werkgever Servicepunten en gemeenten, mensen vanuit een uitkering opleiden en begeleiden richting het klantcontactvak.

KSF Branchecertificaat

Het KSF Branchecertificaat wordt hierbij gebruikt als instrument om de voor het klantcontactvak vereiste competenties en vaardigheden te toetsen. Voor organisaties die nieuwe instromers aanne men, biedt dit certificaat de zekerheid dat hun medewerkers goed voorbereid zijn op de uitdagin gen van het vak. Voor de medewerker zelf is het certificaat bovendien een waardevolle erkenning.

Opleiding laten accrediteren

Samen met eX:plain ontwikkelt KSF momenteel een nieuw certificeringsstelsel. Nieuw is dat straks ook organisaties en opleidingsinstituten hun opleidingen kunnen laten accrediteren. Zo ontstaan er meerdere routes om het branchecertificaat te behalen. Goed voor medewerkers, goed voor organisaties én goed voor het imago van de sector.

Download

KSF Arbeidsmarktmonitor

De KSF Arbeidsmarktmonitor is een samenwerking met het UWV, Divisie Werkbedrijf Arbeidsmarktinformatie en –advies en tot stand gekomen op initiatief van de KSF-expertgroep HR.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen