In gesprek met Satisfact, sponsor van het KSF HR-congres 2021 over hybride werken
In gesprek met Satisfact, sponsor van het KSF HR-congres 2021 over hybride werken
17 juni 2021 
3 min. leestijd

In gesprek met Satisfact, sponsor van het KSF HR-congres 2021 over hybride werken

In de aanloop naar het HR-congres spreken we met onze sponsor Satisfact. Wat biedt het bedrijf en waarom sponsoren ze het congres? Employee experience in een tool Medewerkers die betrokken, vitaal en verbonden zijn. Satisfact heeft zich ten doel gesteld dat te bereiken. Leidinggevenden krijgen met tooling het stuur in handen voor het (be)sturen van een optimaal werkklimaat. “We helpen bij het vaststellen van de unieke tevredenheidsfactoren in iedere fase, of dat nu werken vanuit huis, op kantoor, of in een hybride vorm is.” De directeur van Satisfact, Willem van den Brink, vertelt: “Wij geloven dat met name de leidinggevenden hierin een cruciale rol moeten vervullen en bieden een alles-in-1-oplossing voor de employee experience, gebaseerd op smart tooling. Op basis van een survey & data kunnen we gedrag voorspellen.” Mogelijke uitval en verloop worden vooraf al duidelijk. Concrete tips worden automatisch door de tool aangereikt. “Het is aan de leidinggevende om daar iets mee te doen, gedoseerd en vanuit oprechte aandacht in plaats van controle, en coachend in plaats van directief.” Relevant contact met medewerkers “Met het werken op afstand of in wisselende omstandigheden in deze roerige tijden, verliezen managers de grip en de verbinding met hun teamleden, alle onderzoeken tonen dat aan,” zegt Willem. “Er is een grote behoefte aan relevant contact en concrete feedback op functioneren, of dat nu gewoon een compliment is, inhoudelijke hulp, of zelfs opbouwende kritiek, want iedere medewerker wil in de basis ook leren en zichzelf ontwikkelen. Ook als medewerkers weer terug zijn op kantoor zal deze behoefte blijven, of zelfs verder gaan toenemen. Voor leidinggevenden is het lastig gebleken om die persoonlijke behoefte vast te stellen en op een juiste wijze het goede gesprek te kunnen voeren.” Door het aanreiken van de cruciale en relevante gespreksonderwerpen per teamlid ontstaat een echte dialoog waarin oprechte verbinding ontstaat. “Medewerkers geven aan dat ze daarna weer energie krijgen en de motivatie boost een positief effect heeft op hun werkgeluk en presteren,” aldus Willem. Duurzame tevredenheid “Ieder bedrijf is gebaat bij een optimaal werkklimaat, dat levert namelijk tevreden medewerkers op, die weer minder verzuimen én met plezier langer blijven werken voor hun werkgever. We kennen ook allemaal de uitspraak ‘tevreden medewerkers geven tevreden klanten’ of ‘motivatie geeft prestatie’ dus dat is wat het oplevert, daarover is vaak geen discussie! Maar de aanpak tot realisatie is divers en geeft wel discussie: wat ga je doen? Wordt het een eenmalig onderzoek met één aanpak, een HR-project, jaarlijks MTO, structuurwijziging of andere functierollen beschrijven?” Willem stelt dat het pas een duurzaam succes als het in de lijn wordt gedragen en uitgevoerd, gewoon door managers- en teamleiders die dagelijks in contact staan met hun medewerkers. “Zij zijn het beste in staat om hun medewerkers voortdurend te faciliteren (middelen, instructie, bieden van ontwikkeling) en waar nodig te stimuleren (motivatie, energie, flow, wegnemen weerstand). Het is belangrijk om dit niet een éénmalige activiteit te laten zijn, maar om dit te borgen en de voortgang te monitoren of zelfs te koppelen aan de prestaties van het bedrijf. Dat vraagt soms hulp en inzet van de juiste middelen en (data) inzichten om het makkelijk te maken. Met de smart-tooling brengen we alle relevante zaken voor medewerkers onder in oplossingen. Dat geeft de handvatten voor optimaal werkgeluk & werkklimaat.” Sponsoring KSF HR-congres “Tijden zijn veranderd, mensen werken thuis en blijven dat waarschijnlijk volledig of in hybride vorm doen. Het thema van het HR-congres ‘hybride werken’ vraagt om anders organiseren. Anders organiseren vraagt ander leiderschap, andere aansturing. Dan is het belangrijk voor bedrijven om overzicht te houden en te weten waarop, voor wie en waaraan de aandacht noodzakelijk is. Het is onze missie om een optimaal werkklimaat te bereiken en dan is de rol van HR cruciaal om dit tot een organisatiedoel te maken en thema’s als medewerkertevredenheid en vitaliteit op de kaart te krijgen. Niet als een losse HR-doelstelling maar om het samen in de lijn onder te brengen en bij voorkeur te verbinden met concrete bedrijfsresultaten. Die samenwerking maakt de rol van HR in deze tijden van veranderingen en gevolgen voor organisatie & inrichting van bedrijven des te belangrijker. Voor ons reden genoeg om het KSF HR-congres te sponsoren.” De KSF is blij met deze Satisfact als sponsor van het HR-congres. De missie van de organisatie sluit heel mooi aan op de servicebelofte van onze leden ‘Wij gaan respectvol om met onze medewerkers, zorgen voor goede arbeidsvoorwaarden, goede arbeidsomstandigheden en ontwikkelingsmogelijkheden.’  
Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen