Impressie WFM-studiereis door Guus Genuit, Nationale Nederlanden
03 oktober 2023
in WFM

Impressie WFM-studiereis door Guus Genuit, Nationale Nederlanden

Zelfroosteren en Autonomie. Dit was het onderwerp van de studiereis WFM van de Klantenservice Federatie waar ik de afgelopen dagen mee mocht.

Guus GenuitOp reis naar Stockholm om daar te horen hoe men daar omgaat met dit onderwerp en zo tevreden medewerkers krijgen. Op voorhand was ik benieuwd. Zelfroosteren is toch zelf bepalen wanneer je op je werk komt en wat je doet die dag? En niet een drie ronden roostering waarbij je eigenlijk alleen kijkt naar wanneer je wil werken en of er dan voldoende capaciteit is? Of is het, zoals ik vlak voor vertrek op dit platform las, meer Samenroosteren? Kortom veel te leren.

Wat blijkt!

En wat heb ik een goede ideeën en inspiratie op gedaan. Wat blijkt! In Zweden is het niet zo anders dan bij ons. En toch kunnen we veel van elkaar leren. Zo hebben ze onderzocht of mensen wel zelf hun rooster willen maken. En tot mijn verbazing blijkt dat in meerderheid niet zo te zijn. Ja. Medewerkers willen wel invloed op hun privé/werk balans. Maar mijn werk overnemen in het maken van een rooster is nou ook weer niet helemaal de bedoeling. Voor de een is het eigenlijk voldoende als de pauzes onderling zelf geruild kunnen worden en anderen willen gewoon wat vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze hun leestijd hebben om hun kennis op peil te houden. En dan zijn er ook nog die het prima vinden als ze door WFM gewoon ingeroosterd worden. Kortom een eenheidsworst bij roosteren bestaat niet.

Een manier die bij hem/haar past

Het beste voorbeeld van autonomie heb ik eigenlijk gezien na het programma toen we tijd kregen om de stad te verkennen. Feitelijk was de opdracht: zorg dat je wat van de stad ziet maar je moet om 15:00 terug zijn bij de koffers om aan de terugreis te kunnen beginnen. Eén deel van de groep ging met de bus naar het centrum om vanaf daar te voet de stad te verkennen, een ander deel ging met de bus naar het centrum en maakten met een boot een rondtocht om de bezienswaardigheden. En een derde deel, waaronder ik, besloten een step te huren en per step de stad en het park te verkennen. En je raad het al. Iedereen heeft de stad gezien, op een manier die bij hem/haar past. En iedereen was op tijd terug om het vliegtuig te halen. Het doel van de middag was gehaald, de tijden zijn gehaald, de mensen waren tevreden en alles was binnen target.

Conclusie

We moeten het roosteren zo inrichten zodat het bij veel mensen past, zodat de medewerkers tevreden zijn en het rooster aansluit bij hun privé/werk balans en de doelen toch gehaald worden. Ik ga de komende tijd praten met medewerkers en kijken hoe ik alles wat ik gehoord heb optimaal kan toepassen binnen onze organisatie. Kortom we gaan samenroosteren.

Bedankt

Aan de organisatie en iedereen die mee was heel veel dank voor de inspirerende gesprekken en deze fantastische ervaring. Zeker voor herhaling vatbaar!

Auteur: Guus Genuit, Senior Employee Workforcemanagement bij Nationale Nederlanden

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.