Autoriteit Persoonsgegevens vraagt uw aandacht internationale doorgifte van persoonsgegevens
Autoriteit Persoonsgegevens vraagt uw aandacht internationale doorgifte van persoonsgegevens
31 januari 2025 
0 min. leestijd

Autoriteit Persoonsgegevens vraagt uw aandacht internationale doorgifte van persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft signalen ontvangen over organisaties in de klantcontactbranche die mogelijk gebruik zouden maken van contactcenters die buiten de Europese Economische Ruimte (EER) zijn gevestigd. Volgens de AP lijkt hier sprake te zijn van internationale doorgifte van persoonsgegevens en gelden daarvoor specfieke regels vanuit de AVG.

De AP heeft KSF gevraagd de adviezen onder de aandacht van de leden van KSF te brengen. 

De adviezen in het kort

  • Onderzoek of er bij u sprake is van internationale doorgiften en of wordt voldaan aan de AVG.
  • Bespreek de rolverdeling vanuit de AVG met uw klanten en leveranciers en maak daar afspraken over.
  • Betrek de eventuele internationale doorgifte van persoonsgegevens bij die afspraken.
  • Bepaal of in uw situatie een Functionaris voor Gegevensbescherming nodig is of nuttig kan zijn en meldt deze dan aan bij de AP.
  • Wees kritisch op aangeboden lijsten met persoonsgegevens.

Volledige informatie & advies

Download hier de brief van AP met een aantal aandachtspunten die relevant kunnen zijn voor KSF-leden.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen