6.2. Ergonomische eisen en aanbevelingen balies en baliestoelen

6.2. Ergonomische eisen en aanbevelingen balies en baliestoelen


Richtlijnen voor baliewerkplekken ter preventie van agressie en geweld
OnderwerpPrestatie - omschrijving (voorbeelden)
Positie balieEen balie is voor de bezoeker op een logische en vindbare plek gesitueerd.



De baliemedewerker heeft direct zicht op binnenkomende klanten.



De baliemedewerker heeft vanuit de werkplek zicht op entree, toegang, wachtruimte, toiletten en portaal. Er is geen belemmering door obstakels.



Collega’s hebben permanent zicht op de baliemedewerker.


Afstand tussen medewerker en klantDe diepte van het balieblad is dusdanig dat tussen medewerker en klant voldoende sociaal-veilige afstand aanwezig is (de afstand en diepte van de balie wordt mede bepaald door frequentie en aard van transacties, maar minimaal 110 cm).         



Een fysieke scheiding tussen medewerker en klant wordt aangebracht. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door:

•  het plaatsen van een tassenplank

•  een balieopstand of

•  een verhoogd geplaatst klantenblad.


ApparatuurApparatuur met vertrouwelijke informatie wordt uit het zichtveld van klanten geplaatst.


PrivacyDe medewerkers en bezoekers beschikken over voldoende privacy.


Licht en lichtinvalDe inval van het daglicht is zodanig dat medewerker én klant elkaar goed kunnen zien (dus niet alleen contouren).


VluchtwegenDe baliemedewerker kan in noodgevallen snel weg zonder langs klanten te moeten.



De deurdraairichting is richting de looproute voor het ver¬laten van de balie.


MateriaalgebruikRanden en hoeken van het baliemeubel zijn afgerond.



Scherpe randen en hoeken komen aan het meubel niet voor.


KleurgebruikHet gebruik van rustige heldere kleuren en patronen maakt de kans op ongewenst gedrag door cliënten (agressie en geweld) kleiner.