Whatsapp Business beschikbaar voor Nederland
Whatsapp Business beschikbaar voor Nederland
31 januari 2018 
1 min. leestijd

Whatsapp Business beschikbaar voor Nederland

WhatsApp Business, de zakelijke variant van de chat-app, is beschikbaar gemaakt in de Nederlandse Google Play Store. Het gaat vooralsnog enkel om de versie voor Android. De iPhone-app volgt later. Met Whatsapp Business kunnen bedrijven een zakelijk account maken en met hun klanten praten via de chatdienst.

We vroegen ons bestuurslid Technologie en Innovatie, Serge Poppes, en de voorzitter van onze expertgroep Social Service, Levi Witbaard naar wat deze nieuwe dienst betekent voor de markt.

Serge Poppes, bestuurslid Technologie en Innovatie
‘Goed nieuws dat Whatsapp op deze manier officieel beschikbaar komt voor het bedrijfsleven. De sector maakt al veel gebruik van het kanaal (45% van de contactcenters in Nederland, bron KIRC 2017). Praktisch is er nog wel een uitdaging, omdat er alleen beschikbaarheid is voor Android-toestellen. En we moeten ons blijven realiseren dat de data van de chats beschikbaar zijn voor Whatsapp en daarachter facebook. Dus alertheid blijft aan de orde.’

Levi Witbaard, voorzitter expertgroep Social Service
‘Met de komst van de WhatsApp Business wordt het voor kleinere organisaties gemakkelijker om WhatsApp zakelijk in te zetten. Het is vooral mooi om te zien dat ook aan functies als een geverifieerd bedrijfsprofiel, aan afwezigheidsberichten en simpele statistieken is gedacht. Dit maakt het voor het kleinbedrijf mogelijk om de kracht van messaging te benutten, zonder dat ze daarvoor privé en zakelijk hoeven te combineren.

Dat zal ervoor zorgen dat messaging definitief geaccepteerd zal worden als klantcontactkanaal, omdat er ook duidelijke voordelen voor de consument zijn als het gaat om snellere en professionele service.Het toont in ieder geval aan dat WhatsApp stappen gaat zetten voor de zakelijke markt, met de recente pilot van KLM en WhatsApp als belangrijkste ontwikkeling. Ook voor het midden- en grootbedrijf verwacht ik dat het komende jaar meer mogelijk wordt. Hoe dat zal gaan werken is vooralsnog onduidelijk, maar de markt is er in ieder geval klaar voor.’

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen