Tips vitaliteit thuiswerken
Verslag & opname | Vitaliteit; wat is er en wat kun je zelf doen?
27 januari 2022 
13 min. leestijd

Verslag & opname | Vitaliteit; wat is er en wat kun je zelf doen?

Tips vitaliteit thuiswerken | Hidde de Vries, auteur van het boek ‘Work Smart Play Smart’, deelt tijdens deze expertsessie zijn kennis over leiderschap in combinatie met vitaliteit. Jouw eigen vitaliteit, maar ook de vitaliteit van jouw medewerkers binnen het klantcontactcenter zijn op dit moment belangrijker dan ooit. 

Bekijk de opname in de KSF Ledenomgeving (alleen beschikbaar voor leden)

Download onderzoeksbronnen

 Let op: KSF leden kunnen alle verslagen en documenten terugvinden in de KSF Ledenomgeving 

Door dit te downloaden ga ik ermee akkoord dat ik enkele (relevante) mails van de KSF ontvang. Je kan je altijd uitschrijven van deze maillijst.


Vooraf en tijdens de expertsessie legden we de deelnemers de volgende stelling voor: ‘Medewerkers ondersteunen om vitaal te blijven is voor mij een vanzelfsprekend onderdeel van mijn verantwoordelijkheden als leider’. De deelnemers bleken het unaniem met elkaar eens te zijn; ondersteuning bieden aan medewerkers om vitaal te blijven hoort vanzelfsprekend bij de verantwoordelijkheden als leider. Reden genoeg om over dit cruciale onderwerp met elkaar in gesprek te gaan en kennis en ervaringen met elkaar te delen!

Al enkele jaren ervaren werknemers een verhoogde werkdruk. Veelal blijkt dat hier niet goed mee om gegaan wordt, waardoor werknemers klachten zoals burn-out oplopen. Uit onderzoek van McKinsey & Company blijkt dat 49% van de internationale respondenten tegen een burn-out aan zit. In plaats van continu harder en meer te werken, moeten werknemers begeleid worden bij slimmer werken. Slimmer werken zodat zij minder stress ervaren, meer rust en overzicht creëren waardoor de mindset positiever wordt en werknemers vitaler worden én blijven. Vitale medewerkers zijn meer betrokken bij de organisatie waardoor er uiteindelijk minder verloop is.

Een goed vitaliteitsprogramma kan er voor zorgen dat het ziekteverzuim vermindert. Tevens kan dit bijdragen aan de employer branding, en daardoor een meerwaarde op het gebied van recruitment zijn. Ontzettend belangrijk is dat je als werkgever vooraf bepaalt wat de organisatie wil bereiken met het vitaliteitsprogramma. Probeer een goede vertaalslag van de businesscase naar een passend programma te maken.

Vitaliteit kun je als organisatie zelf op verschillende manieren bevorderen. Hieronder zeven direct toepasbare tips uit deze online sessie!

  1. Stimuleer je medewerkers om (ieder uur) een beweegmoment in te lassen. Door lange tijd achter elkaar te zitten wordt de hippocampus (welke o.a. verantwoordelijk is voor het leren en geheugen) inactief, en daardoor de medewerker automatisch ook. Probeer dit in de bedrijfscultuur in te bouwen door zelf het goede voorbeeld te geven, door bijvoorbeeld coachingsgesprekken tijdens een wandeling te voeren.
  2. Wees oprecht betrokken bij je medewerkers en verdiep je in hun persoonlijke situatie. De thuissituatie speelt bij hybride werken vaak een grotere rol dan we denken, en alleen op deze manier kun jij als werkgever inspelen op de wensen van jouw medewerker. Een veel gemaakte fout is dat werkgevers persoonlijke aandacht proberen te vervangen door het toesturen van een presentje. Geen enkel presentje vervangt de waarde van persoonlijk contact en interesse in een medewerker.
  3. Probeer wederzijds vertrouwen te creëren binnen je team. Leden van het team moeten er vertrouwen in krijgen dat zij fouten mogen maken. Dit geldt voor de medewerkers, maar ook voor de managers. Stel je kwetsbaar op, laat je collega’s zien dat je als team wil groeien en daarom hun feedback van harte neemt. Medewerkers zullen hierdoor eerder oude patronen durven te doorbreken door met innovatieve ideeën te komen.
  4. Medewerkers raken betrokken bij een organisatie wanneer zij op een positieve manier worden uitgedaagd om te presteren, door bijvoorbeeld het stellen van haalbare doelen. Het behalen van deze doelen stimuleert de ontwikkeling, die er in de toekomst voor zal zorgen dat een medewerker doorgroeit en bij een organisatie blijft.
  5. Betrek jouw medewerkers bij het opzetten van een vitaliteitsprogramma. Op deze manier kunnen zij zelf invulling geven aan hun wensen, die voor de één heel anders zijn dan voor de ander. Doordat zij onderdeel zijn ‘van de oplossing’, maak je hen medeverantwoordelijk voor het resultaat.
  6. Je wilt dat, naast je medewerkers, uiteindelijk ook klanten de vruchten plukken van de (verbeterde) vitaliteit en betrokkenheid van de medewerkers. Bied jouw medewerkers de mogelijkheid hun (persoonlijke) band met de klant te bevorderen door een informele manier van werken.
  7. Last but not least… Stel grenzen voor het inplannen van online meetings, dit houdt een werkdag werkbaar! Plan verschillende activiteiten, maar vooral niet te veel op een dag. Afwisseling in werkzaamheden zorgt ervoor dat een werknemer informatie beter kan verwerken.
Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.