Column Hidde de Vries | Hoe thuis te werken
14 oktober 2021 
13 min. leestijd

Column Hidde de Vries | Hoe thuis te werken

In het begin van de coronacrisis voerde Harvard een onderzoek uit om de effecten van de crisis op de klantenservice te onderzoeken. De resultaten waren verontrustend, zowel voor de klantervaring als voor de klantenserviceleiders. Plotseling moesten zij vanuit huis omgaan met onder andere onverwachte annuleringen van reizen, betalingen die niet konden worden voldaan en vooral emoties die hoog opliepen. De impact was groot.

Inmiddels zijn we een tijdje verder en kunnen we met iets meer afstand kijken naar onze nieuwe manier van werken en de uitdagingen die daarbij komen kijken. Verwacht wordt dat er na de coronacrisis twee keer zoveel zal worden thuisgewerkt als daarvoor. Daarom blijft het belangrijk om een werkwijze te vinden die functioneel is en niet ten koste gaat van je mentale en fysieke welzijn, zeker als de druk op jouw branche hoog is. 

Hoe vergaat het ons? Thuiswerken leidt meestal tot een hogere productiviteit. Dit komt onder andere door een beperking van reistijd en minder onderbrekingen van collega’s, blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau.

Download onderzoek CPB

 Let op: KSF leden kunnen alle verslagen en documenten terugvinden in de KSF Ledenomgeving 

Door dit te downloaden ga ik ermee akkoord dat ik enkele (relevante) mails van de KSF ontvang. Je kan je altijd uitschrijven van deze maillijst.


Laten we inzoomen op die hogere productiviteit. Dat klinkt misschien fantastisch, maar er schuilen een aantal gevaren in waar we alert op moeten zijn. 

Thuiswerkers hebben namelijk vaak moeite met het stellen van grenzen. Nu het kantoor thuis is, bedraagt de reistijd naar je bureau slechts enkele minuten. De meeste mensen zijn geneigd om die extra uren die dat bespaart dan maar bovenop de werkdag te plakken en langer door te werken. Vaak blijkt toch dat meer werken vaak niet optimaal is voor je productiviteit en welzijn. Het is dus van belang om ervoor te zorgen dat je slim werkt. Hoe doe je dat?

Allereerst is het goed om te kijken naar de planning van je dag. Een dag lang gefocust werken kost energie en dit red je niet zonder jezelf tussendoor op te laden. In de zoektocht naar productiever werken worden rust en ontspanning gezien als iets negatiefs ten opzichte van prestatie. En dat terwijl het juist de oplossing kan zijn om beter te presteren. Zo is er aangetoond dat wandelingen rondom lunchtijd gerelateerd zijn aan hogere concentratie en verminderde vermoeidheid. Werknemers die in de pauze bewust kiezen om zichzelf helemaal los te koppelen van hun werk, ervaren een hoger niveau van welzijn aan het einde van de werkdag.

Bestudeer je agenda dus aandachtig en ga op zoek naar waar er ruimte is om rustmomenten in te plannen. Kies een plezierige activiteit die weinig inspanning vraagt, waar je in opgaat en waarmee je je werk even van je af kan zetten. Of je nou vijf minuten hebt of een half uurtje, al met al zorgt de optelsom van deze herstelmomenten voor meer energie en een beter gevoel aan het einde van de dag. Is het moeilijk om overdag vrije tijd te vinden? Gebruik dan je gewonnen reistijd om bijvoorbeeld een stuk te wandelen: een gemakkelijke manier om je fysieke en mentale gezondheid een boost te geven

En die onderbrekingen van collega’s dan? Minder afleiding leidt tot een betere focus, maar eenzaamheid is niet goed voor ons welzijn en vaak worden creatieve oplossingen juist bedacht tijdens een praatje bij de koffiemachine.

Sociale (en professionele) isolatie is een van de grootste gevaren van thuiswerken. Wanneer je vanuit huis werkt, ben je per definitie minder in contact met collega’s. Op kantoor is de dag gevuld met kleine sociale interacties. Deze momenten dragen bij aan ons geluk en kunnen ook leiden tot doorbraken op het gebied van uitdagingen op het werk. 

Als je thuiswerkt zal je je collega’s niet zomaar in de hal tegenkomen, maar hier is een oplossing voor. Zoom, Microsoft Teams en andere platforms bieden de mogelijkheid om korte meetings in te plannen voor informele praatjes. Zorg dat je deze meetings labelt met een titel die duidelijk maakt dat het een sociaal moment is, bijvoorbeeld ‘koffiepauze’. Deze sessies kan je herhaaldelijk inplannen of juist spontaan; wat voor jouw team het beste werkt. De app Donut geeft je meer handvatten voor dit soort sessies. Donut kan gekoppeld worden aan bijvoorbeeld Slack en biedt ruimte voor luchtige sociale momenten waarop je elkaar beter kan leren kennen. 

 De toekomst zal leren of we inderdaad meer thuis zullen blijven werken. Maar laten we het in ieder geval slim doen, zo lang als het duurt. 

Over de schrijver
Hidde de Vries is spreker en oprichter van het trainingsbureau The Recharge Company dat zich richt op vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast is hij schrijver van Recharge en de Managementboek bestseller Work Smart Play Smart.nl.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down