Let op: per 16 december 2022 aanscherping regels voor klantenservice bij gebruik 090x-nummers
Let op: per 16 december 2022 aanscherping regels voor klantenservice bij gebruik 090x-nummers
15 december 2022 
0 min. leestijd

Let op: per 16 december 2022 aanscherping regels voor klantenservice bij gebruik 090x-nummers

Op 16 december treden nieuwe, aangescherpte regels in werking voor het gebruik van 090x-nummers voor klantenservice. Waar het in de meeste gevallen al sinds 2017 niet meer was toegestaan om voor het bellen met een 090x-klantenservicenummer een vergoeding te vragen, geldt dit met ingang van 16 december ook voor het bellen naar 090x-nummers van organisaties die niet een directe klantrelatie hebben met de beller maar als tussenpersoon fungeren. Denk daarbij aan post- en pakketbezorgers, maar ook aan reparatiebedrijven. Deze bedrijven mogen geen informatietarief meer rekeningen voor het bellen met een 090x-nummer.

Daarnaast gaan er de nieuwe regels strengere regels gelden voor doorschakeldiensten en abonnee-informatiediensten.

Toezicht op de naleving van de nieuwe regels ligt bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM controleert vanaf 16 december of bedrijven die een 090x-nummer voor klantenservice gebruiken voldoen aan de regels die in of op grond van de Telecommunicatiewet zijn vastgesteld. De ACM treedt handhavend op als er sprake is van een overtreding.

Download hieronder de gewijzigde regeling zoals deze recent met toelichting in de Staatscourant werd gepubliceerd. Op pagina 9 van de toelichting vind je de belangrijkste passages voor het gebruik van 090x-nummers voor klantenservices

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen