KSF Jaarcongres 2017: voorspelling van de toekomst van klantcontact
17 november 2017

KSF Jaarcongres 2017: voorspelling van de toekomst van klantcontact

De Innovation Board van de KSF voorspelt de toekomst van customer service 2027

Customer service is zichzelf opnieuw aan het uitvinden in deze tijden van kunstmatige intelligentie, big data en groeiend besef van consumenten dat ze meer macht naar zich toe kunnen trekken, meldt de innovation board op 16 november, tijdens het jaarcongres van de Klantenservice Federatie in Amsterdam. De innovation board bestaat uit wetenschappers en deskundigen op het gebied van klantcontact en data.

Toekomstbestendige organisaties stemmen hun customer service in de komende tien jaar af op de verwachtingen van consumenten en voldoen steeds beter aan de eisen die klanten stellen. Wie niet meegaat in de technologische ontwikkelingen verliest klanten. De relatie klant-organisatie verandert ook: bedrijven letten op basis van beschikbare gegevens op de (financiële) betrouwbaarheid van klanten. Niet alleen de consument maakt een keuze, ook een bedrijf zal straks kiezen wie er klant wordt.

Hoe organisaties daar nu alvast op kunnen inspelen, vertelt de innovation board ook: zorg voor voldoende vertrouwen in je merk en organisatie, zorg voor een win-win waar je allebei echt blij van wordt en zorg vooral voor de menselijke connectie. Door duurzame artikelen zal bij consumenten de noodzaak om contact op te nemen met customer service afnemen en dat lijkt een bedreiging voor klantcontact.

Maar de toekomst ligt juist in het ontzorgen van klanten en het zorgen voor gebruiksoptimalisatie. Het klantcontactcenter kent de klanten als geen ander en is een waardecreërend onderdeel van de organisatie voor klant en merk. Het is slim om de mensen die daar nu werken te behouden voor de toekomst en voor te bereiden op de nieuwe invulling van service. Reinventing customer service leidt dus ook tot reinventing customer service work. Kunstmatige intelligentie en big data zijn daarbij geen bedreiging, maar juist ondersteunend.

Bekijk de presentatie van de innovation board.

Bekijk de fim van de innovation board op youtube.

Boek

De KSF heeft deze toekomstvisie uitgebracht in een boek. Het eerste exemplaar is tijdens het jaarcongres door dagvoorzitter Rens de Jong uitgereikt aan Ernst Kruize, voorzitter van de innovation board. De volledige innovation board bestaat uit Arjan van Hessen (TU Twente, Telecats), Daan Gönning (CM), Léon Cozijnsen (SNS/De Volksbank), Lotte Willemsen (HU) en Ernst Kruize (gemeente Utrecht).

Live magazine

Tijdens het jaarcongre is er een magazine gemaakt met impressies van de presentaties, verwachtingen van bezoekers en foto’s. Bekijk het magazine op ksf.ccreader.nl.

Foto’s van het jaarcongres zijn te vinden op facebook.

Bekijk de film van het jaaroverzicht van de KSF op youtube.

Bekijk de presentatie van Martine Ferment op slideshare.