Dit is hét moment om keuzes te maken
Grijp je de gelegenheid aan om als organisatie fundamenteel te veranderen of houd je het oppervlakkig en ga je op dezelfde voet verder? Corona zorgt ervoor dat organisaties opnieuw gaan nadenken over het werkleven. Dit is een moment om vaste elementen van een arbeidsrelatie eens goed ter discussie te stellen en te kijken naar de essentie van de arbeidsovereenkomst. Doe je hetzelfde als voorheen en spreek je af dat medewerkers op kantoor aanwezig zijn of verander je fundamenteel en ga je ze betalen om je een dienst te leveren, onafhankelijk van de plek waar ze zijn? Het onderscheid tussen thuiswerken of op kantoor is helder. Het is goed om de combinatie van thuiswerken en werken op kantoor procesmatig te ontdekken. Stap voor stap. Kijk daarbij naar de drijfveren van medewerkers: ook zij hebben tijdens corona nieuwe patronen ervaren en willen mogelijk niet terug naar hoe het was. En net als voor klanten zijn factoren als betrokkenheid, keuzevrijheid en vertrouwen belangrijke variabelen. Met dit handboek word je op weg geholpen met het maken van keuzes voor jouw optimale hybride organisatie. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje maar met verschillende mogelijkheden, afhankelijk van de aard van het werk. We hoeven niet alles zelf uit te proberen, maar kunnen ook leren van inzichten van anderen. In dit handboek staan de tips en best practices zoals ze zijn verzameld tijdens de HR-talkshow van de Klantenservice Federatie op 22 juni 2021. Dit handboek is tot stand gekomen in samenwerking met vakgenoten in klantcontact en HR. Inhoud:
- Ontwikkeling en leren: bij de tijd, het werk en jezelf blijven. Door Ellen van Hennekeler & Marieke van Herp.
- De praktische, operationele kant. Door Hester Stehouwer & Judith van Paridon.
- Leiden in hybride organisaties. Door Marcel Mens & Tanja Neijboer.
- Waarborgen bedrijfscultuur. Door Huub van de Wiel & Geeske te Gussinklo.
- Welbevinden en vitaliteit. Door Elodie de Jong & Jorin Dijkstra