Kracht halen uit álle generaties in je organisatie: hoe kom je samen tot bloei?
Kracht halen uit álle generaties in je organisatie: hoe kom je samen tot bloei?
07 november 2018 
4 min. leestijd

Kracht halen uit álle generaties in je organisatie: hoe kom je samen tot bloei?

Hans de Wolff, de nieuwe voorzitter van de KSF expertgroep HR, trapt de sessie af: “Het is een uitdaging om als organisatie fris en up-to-date te blijven. Hoe doe je dat en hoe zorg je ervoor dat verschillende generaties in jouw organisatie elkaar versterken? Daar gaan we vandaag meer over zien en horen.”

In 2020 maakt de Millennial een kwart deel uit van de arbeidsmarkt: het is de kleinste generatie. Hoe blijf je met die generatie up-to-date, en ook voor de generaties die volgen? Samen met generatie-expert dr. Aart Bontekoning gaan verschillende klantcontactprofessionals aan de slag met de vraag hoe je verschillende generaties in dezelfde werkomgeving energiek tot bloei kan laten komen en hoe de oudste en de jongste generaties elkaar daarin kunnen versterken. We zijn op 30 oktober 2018 te gast bij SUSA flexibel studentenwerk.

In actie komen
“We moeten in actie komen, anders zijn we te laat om veroudering van organisaties tegen te gaan.” Dr. Aart Bontekoning vertelt hoe je samen, met alle generaties, aan een eigentijdse cultuur bouwt. Op externe factoren die de cultuur beïnvloeden, heb je geen invloed, maar wel op je eigen reactie op en omgang met externe factoren: hoe wendbaar ben je als organisatie? “Het updaten van sociale processen, daar zit de uitdaging: dat doe je samen. Het is belangrijk om je daarvan bewust te zijn, want als je die niet update, dan kun je zowel ouderen als jongeren als klanten afstoten.”

Van energieverlies naar werkplezier
Er zijn steeds meer redenen om nauwlettender te zijn op energieverlies van medewerkers in je organisatie. Dat komt o.a. doordat de meeste organisaties vergrijzen en daar de kans op veroudering van sociale processen stijgt, dan gaat het wringen met de snelle technologische ontwikkelingen (hoe houd je die bij en hoe verlies je de mens niet uit het oog?). Aart:  “Jullie rol als HR is enorm groot en belangrijk in het omgaan met de vergrijzing. Vergrijzing hoeft helemaal niet te leiden tot veroudering van de cultuur. Maar dat gaat niet vanzelf goed.” Aart deelt zijn bevindingen, onderzoeksresultaten en kennis daarover.

5 generaties op de werkvloer: iedere generatie in haar kracht
Aart geeft als voorbeeld dat niets demotiverender werkt voor een Millennial dan wanneer je als oudere reageert met: “Hoe oud ben je? 18? Nou, doe jij nog maar even rustig aan met je nieuwe ideeën.” M.a.w.: update geweigerd en energieverlies bij zowel de Millennial als bij de oudere. Energie krijg je van elkaar, en in dit voorbeeld remmen generaties elkaar af. Om energie te krijgen van je werk spelen wederzijds respect en het met je generatiegenoten DOEN van wat de meeste werkenergie opwekt een belangrijke rol. Aart: ”Onze toekomst is afhankelijk van de jeugdigheid van álle generaties. Als generaties DOEN wat de meeste werkenergie opwekt komt de jeugdigheid te voorschijn en hun updates die gedateerde processen kunnen vervangen ”

In de onderstaande afbeelding zijn de kenmerken en energizers van de verschillende generaties te zien. Die worden bevestigd bij het zien van filmpjes die Aart aan de groep toont: hij onderzoekt al jaren waar verschillende generaties, en met name de Millennials, de meeste werkenergie van krijgen

Millennials hebben vooral moeite met lang en vaag vergaderen. Ze willen graag handelingsvrijheid en weten waarom en voor welk doel ze werken. Aart: “Als je dat als organisatie nu en in de toekomst niet kunt uitleggen aan Millennials en de generaties die volgen, dan ga je het heel moeilijk krijgen: denk dus goed na over waarom je als organisatie bestaat!” 

Nog een belangrijk punt van Aart: “Zien we nog wel het talent van 50-plussers in onze organisatie? Die groep is groot en werkt nog lang door. Heb daar oog voor, want daar zit veel werk- en levenservaring die goed benut en overgebracht kan worden op nieuwe collega’s en de jongeren in je organisatie. De 50-plussers staan in de kracht van hun leven en dat is heel waardevol voor je organisatie. Wees je daarvan bewust!” Kortom: de levenservaring van ouderen kun je heel goed overbrengen op jongeren en zij zorgen weer voor frisse blikken voor ouderen. Die wisselwerking geeft beide generaties energie! Het belangrijkste advies: doe met je generatiegenoten waar je de meeste werkenergie van krijgt. Steun de millennials vooral wanneer ze zich bewegen over de rand van de eigen cultuur. Daar vind je hun updates. Update je organisatie samen met hen!  Mensgericht!

Aart laat in zijn presentatie zien  wat bij Millennials zorgt voor energieverlies en wat bij hen de meeste werkenenergie opwekt. Dat geeft een beeld van wat een organisatie respectievelijk niet en wel aantrekkelijk maakt. Benieuwd naar die beelden? Download dan hier zijn presentatie.

Opdracht voor de experts
Welke acties vinden de experts belangrijk en wat zijn de eigen ervaringen? Die worden in drie subgroepen uitgewerkt en gepresenteerd aan de groep:

  • Iedereen heeft het gevoel dat actie binnen de eigen organisatie echt nodig is, voordat het te laat is;
  • Meer diversiteit: o.a. jongeren meer betrekken in (strategische) besluiten;
  • De deelnemers hebben alle kennis van alle generaties in huis: benutten en samenbrengen;
  • Het waarom goed uit kunnen leggen;
  • Humor, menselijkheid en sfeer zijn extra belangrijk voor de nieuwe generaties;
  • Neem alle generaties serieus: blijf in gesprek over wat zij belangrijk vinden en vraag om feedback.

Het was een inspirerende en interactieve sessie! We bedanken alle aanwezigen en dr. Aart Bontekoning voor het delen van hun kennis en SUSA flexibel studentenwerk voor de gastvrijheid. We ronden de sessie af met een goed verzorgde borrel, waar deelnemers nog volop met elkaar napraten.

Expertgroep HR
Wil je nog eens bij een van de sessies van de expertgroep HR aanwezig zijn? Houd dan onze agenda in de gaten op www.klantenservicefederatie.nl. De eerstvolgende sessie is het HR-congres dat op 4 juni plaatsvindt: save the date!

Lijkt het je leuk om een keer als gastheer/gastvrouw en/of spreker op te treden? Mail dan naar susan.soleimani@klantenservicefederatie.nl.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen