Vraag aan een rijtje klantcontactspecialisten – van vakbondsbestuurder tot facilitair contactcenter – wat zij op tafel willen leggen als het gaat om inclusiviteit en diversiteit, en je krijgt een diverse lijst: arbeidsomstandigheden; leeftijdsdiscriminatie; de inclusiviteit van AI; persoonlijke achtergronden en gelijke kansen; en aandacht voor ‘equity’ (gelijkheid).
Bij de deelnemers aan de vijfde editie van het Koetshuisgesprek was vooral een positief en progressief geluid te horen. Er kwamen allerlei praktijkvoorbeelden op tafel: wat werkt wel en wat werkt niet? Maar er is ook nog veel werk te doen op het vlak van inclusiviteit. Zo is het doorsnee facilitaire contactcenter behoorlijk divers, maar zie je dat niet terug aan de cao-onderhandelingstafel. Arbo-beleid, gebouwontwerp en zelfs arbeidsvoorwaardenbeleid sluiten lang niet altijd goed aan op de behoeften van vrouwen.
Oplossingen? Leiders in klantcontact zouden vaker en eerder het gesprek moeten aangaan, ook met het individu: wat heb je nodig voor een veilige en inclusieve werkomgeving? Oprechte interesse is óók nodig om af te komen van (vaak onbewuste) vooroordelen en bias.
Lees het volledige artikel op Ziptone
Deelnemers aan deze rondetafeldiscussie
- Elly Heemskerk, bestuurder FNV voor onder andere contactcenters;
- Carolien de Oliveira Marreiros, eigenaar Ocaro en voorzitter van de HR Expertgroep van de KSF;
- Carlijn Timmermans, managing director CloudTeams;
- Gert Buist, oprichter ZilverWerkt;
- Jennifer Razaac, zelfstandig, momenteel werkzaam voor Change.
Gespreksleiding: Tom Jessen
Het volgende Koetshuisgesprek
In de Koetshuisgesprekken, die de KSF samen met Ziptone organiseert, gaan klantcontactprofessionals de diepte in over een specifiek onderwerp in klantcontact. De gesprekken worden geleid door Tom Jessen.
Het eerstvolgende Koetshuisgesprek staat gepland in oktober. Meedoen? Stuur een berichtje naar Roel Masselink.