Jouw input via KSF: Europese Commissie vraagt visie op consumentenbeleid
Jouw input via KSF: Europese Commissie vraagt visie op consumentenbeleid
17 juni 2025 
1 min. leestijd

Jouw input via KSF: Europese Commissie vraagt visie op consumentenbeleid

De voorbereiding voor de nieuwe Europese Consumentenagenda 2025–2030 is gestart, inclusief een bijbehorend actieplan voor consumenten. In dit strategische beleidsdocument van de Europese Commissie worden de prioriteiten en plannen voor het consumentenbeleid in de EU vastgelegd met als doel om de rechten van consumenten in de EU te versterken, hen beter te beschermen tegen nieuwe risico’s (bijvoorbeeld in de digitale economie), en ervoor te zorgen dat consumenten eerlijk, veilig en duurzaam kunnen kopen en consumeren – zowel online als offline.

Input leveren

De Klantenservice Federatie (KSF) is in de nu geopende consultatieronde benaderd om input te leveren voor deze agenda. Wil je als KSF-lid  bijdragen aan de inbreng van KSF op het toekomstige consumentenbeleid? Neem dan op korte termijn contact op met KSF-directeur Roel Masselink via directie@klantenservicefederatie.nl.

Waarom is dit relevant?

De agenda heeft directe invloed op regelgeving, toezicht en rechten van consumenten én op de manier waarop bedrijven en dienstverleners in de EU met consumenten moeten omgaan. Daarom is het belangrijk dat sectororganisaties zoals KSF input leveren: om ervoor te zorgen dat het beleid werkbaar, rechtvaardig en toekomstgericht is.

Over de nieuwe agenda

De Consumentenagenda 2025–2030 zal de prioriteiten voor de komende jaren vastleggen en een lijst van initiatieven en acties op het gebied van consumentenbeleid presenteren. Deze agenda zal aanvullend zijn op andere relevante EU-initiatieven.

Een belangrijk onderdeel is een gepland wetgevingsinitiatief: een verordening gericht op digitale rechtvaardigheid, met als doel:

  • het aanpakken van manipulatieve en onethische handelspraktijken in de digitale omgeving,
  • het verkleinen van rechtsonzekerheid voor bedrijven,
  • het voorkomen van versnipperde regelgeving,
  • het verbeteren van handhaving binnen de interne markt.

 Samen kunnen we als sector invloed uitoefenen op dit belangrijke beleidskader. Laat je stem horen!

directie@klantenservicefederatie.nl

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden. In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen