Persbericht
55% van Nederlandse organisaties verwacht omzetdaling als gevolg van opt-in, meldt DDMA
Amsterdam, 31 oktober 2018 – DDMA, branchevereniging voor data en marketing, kondigt vandaag een nieuw initiatief aan waarbij zij samen met partijen uit diverse sectoren de Code Telemarketing gaat aanscherpen voor betere zelfregulering. Zo wil DDMA een positieve bijdrage leveren aan de vermindering van consumentenirritatie door telemarketing in een veranderende markt. DDMA stelt een werkgroep samen met vertegenwoordigers van de Klantenservice Federatie en uit verschillende sectoren, waaronder uitgeverijen, loterijen, energie, goede doelen en contactcenters. Het doel is om in zes maanden tijd de nieuwe Code Telemarketing tot stand te brengen.
Als initiatiefnemer zal DDMA de werkgroep voor het herzien van de code coördineren. De werkgroep zal wekelijks samenkomen om een hoog tempo te garanderen. Daarbij wordt de diverse sectoren om input gevraagd zodat de code breed gedragen wordt. Het streven is de herziene code onder te brengen bij de Stichting Reclame Code (SRC), zoals nu ook het geval is. De Code Telemarketing geldt dan voor alle organisaties in Nederland die telemarketing gebruiken. Consumenten kunnen klachten over telemarketing indienen bij de SRC.
DDMA voorziet dat de code in ieder geval aandacht kan gebruiken op de punten:
- Transparantie: er moet meer duidelijkheid komen over de identiteit van de beller
- Het bandje (de IVR) waarin consumenten hun rechten en mogelijkheden uitgelegd krijgen kan korter en duidelijker
- Meer duidelijkheid bij de consument over het Recht van verzet vs het Bel-me-niet Register
De KSF is mede-eigenaar de Code Telemarketing en werkt ook op het gebied van belangenbehartiging over dit ondewerp nauw samen met DDMA.
Voor meer informatie en vragen kunt u contact opnemen met Geeske te Gussinklo via geeske.tegussinklo@klantenservicefederatie.nl,