WhatsApp Business, de zakelijke variant van de chat-app, is beschikbaar gemaakt in de Nederlandse Google Play Store. Het gaat vooralsnog enkel om de versie voor Android. De iPhone-app volgt later. Met Whatsapp Business kunnen bedrijven een zakelijk account maken en met hun klanten praten via de chatdienst.
We vroegen ons bestuurslid Technologie en Innovatie, Serge Poppes, en de voorzitter van onze expertgroep Social Service, Levi Witbaard naar wat deze nieuwe dienst betekent voor de markt.
Serge Poppes, bestuurslid Technologie en Innovatie
‘Goed nieuws dat Whatsapp op deze manier officieel beschikbaar komt voor het bedrijfsleven. De sector maakt al veel gebruik van het kanaal (45% van de contactcenters in Nederland, bron KIRC 2017). Praktisch is er nog wel een uitdaging, omdat er alleen beschikbaarheid is voor Android-toestellen. En we moeten ons blijven realiseren dat de data van de chats beschikbaar zijn voor Whatsapp en daarachter facebook. Dus alertheid blijft aan de orde.’
Levi Witbaard, voorzitter expertgroep Social Service
‘Met de komst van de WhatsApp Business wordt het voor kleinere organisaties gemakkelijker om WhatsApp zakelijk in te zetten. Het is vooral mooi om te zien dat ook aan functies als een geverifieerd bedrijfsprofiel, aan afwezigheidsberichten en simpele statistieken is gedacht. Dit maakt het voor het kleinbedrijf mogelijk om de kracht van messaging te benutten, zonder dat ze daarvoor privé en zakelijk hoeven te combineren.
Dat zal ervoor zorgen dat messaging definitief geaccepteerd zal worden als klantcontactkanaal, omdat er ook duidelijke voordelen voor de consument zijn als het gaat om snellere en professionele service.Het toont in ieder geval aan dat WhatsApp stappen gaat zetten voor de zakelijke markt, met de recente pilot van KLM en WhatsApp als belangrijkste ontwikkeling. Ook voor het midden- en grootbedrijf verwacht ik dat het komende jaar meer mogelijk wordt. Hoe dat zal gaan werken is vooralsnog onduidelijk, maar de markt is er in ieder geval klaar voor.’