Op 29 september hebben Roel Masselink (directeur KSF) en Carolien de Oliveira Marreiros (voorzitter commissie Ontwikkeling & certificering van de KSF) deelgenomen aan de webinar: 'is opleiden de heilige graal voor het personeelstekort?' van Tempo Team. We kijken terug op een mooie dialoog met een duidelijke boodschap.
De vragen en stellingen die zijn behandeld:
Vragen
- Is opleiden de heilige graal voor het personeelstekort?
- Welke positie heeft de afdeling KCC binnen een organisatie?
- Welke vaardigheden heeft een klantcontactmedewerker binnen nu en 5 jaar nodig?
- Hoe zorg je ervoor dat klantcontactmedewerkers op gebied van kennis en ontwikkeling erbij blijven in een remote of hybride werksituatie?
- Wat is dé tip voor KCC's binnen de overheid, rekening houden met deze krappe arbeidsmarkt, om vanuit opleidingsperspectief morgen mee aan de slag te gaan?
- Welke leer en ontwikkel interventies zijn er vnodig om een medewerker aan boord te houden en te zorgen dat deze niet snel weer vertrekt?
- Wat is de impact van een klantcontact gerichte opleiding op het werkplezier van een medewerker?
- Wat zijn de belangrijkste lessons learned t.a.v. opleiden van klantcontactmedewerkers? do's en don'ts
stellingen
- In een training/opleiding is er voornamelijk aandacht voor theorie, systemen en we zien dat de vaardigheden vaak onder belicht zijn.
- Productinhoudelijke kennis is belangrijker dan competenties ( want met kennis zijn ze sneller productief)