KSF-ledengesprek AI in het L&D vakgebied

KSF-ledengesprek

'AI in het L&D vakgebied'

Welke kansen, ervaringen en zorgen rondom de rol van AI voor L&D-professionals heb jij?

Wij werken beiden als L&D-professional bij Essent en richten ons specifiek op klantenservicemedewerkers.

Bij het geven van ontwikkeladviezen en bij het ontwikkelen van e-learnings maken we gebruik van AI-tooling. 

Dit soort AI-tooling ontwikkelt zich razendsnel en biedt steeds meer mogelijkheden.

Hans Spierings

Hans Spierings  | Digitaal contentontwikkelaar, Essent

Graag willen we in gesprek met anderen over de kansen die dit biedt voor bijvoorbeeld het 70|20|10 leren, gepersonaliseerd leren, contentcreatie of kennisdeling. 

Hoe speel je als L&D-professional in op deze veranderingen? En welke ethische en praktische vragen roept dit op binnen onze organisaties?

lies-anne-wilkes

 Lies-Anne Wilkes | L&D Consultant, Essent 

Doel van het gesprek

Het doel van dit gesprek is om te inspireren en geïnspireerd te worden door de mogelijkheden die AI voor ons werk biedt. We willen leren van elkaar door concrete voorbeelden en ervaringen te delen: wat doe je al met AI en werkt goed? Waar zou je AI voor willen gebruiken en kan dat ook? Waar liggen de uitdagingen? Door kennis en ideeën uit te wisselen, kunnen we elkaar inspireren en mogelijk tot nieuwe samenwerkingen of initiatieven komen. Het is nadrukkelijk een uitwisseling van kennis, ideeën, vragen en best cases en geen presentatie. Op deze manier bouwen we samen aan een toekomstbestendige benadering van leren en ontwikkelen binnen onze organisaties.

Vragen en onderwerpen welke zij graag zouden bespreken:

  1. Hebben jullie ervaring met AI om een leeractiviteit te reviewen op de kwaliteitslat? 
  2. Zetten jullie AI in met een prompt zodat AI vanuit een L&D en/of organisatie achtergrond specifieker wordt. Bijvoorbeeld 9+ ervaring in klantgesprek. 
  3. Bouwt iemand van jullie een eigen AI voor L&D? 
  4. Maken jullie explainer video's m.b.v. AI? Bijvoorbeeld in Articulate of Vyond 
  5. Gebruiken jullie AI voor innovatie op leeractiviteiten (andere interventies)? 
  6. Welke tooling gebruiken jullie voor AI en wat zijn je ervaringen daarmee. 
  7.  Zetten jullie AI in om leren persoonlijker te maken (leervoorkeuren, juiste onderwerpen)?
  8. Hoe kun je AI inzetten om te zorgen dat je continu feedback krijgt waar je van kunt leren 
  9. Gebruiken jullie AI als follow up van leerinterventies voor meer leerrendement? 
  10. Zetten jullie AI in als tool om te reflecteren op je leerproces? 


Heb je zelf een vraag welke je zou willen bespreken tijdens dit ledengesprek? Deel die gerust vooraf via events@klantenservicefederatie.nl

Doelgroep

L&D Professionals die als doelgroep de klantadviseur van een klantenservice hebben

30 sept 2025

10.00 - 12.30

Aansluitend lunch

klantcontact-event-locatie-1

Den Bosch

Hoofdkantoor Essent

Willemsplein 4

5211AK Den Bosch

aantal-deelnemers

20 leden

(Aantal mogelijke deelnemers)