KSF HR-congres: welk probleem los je op met zelforganisatie?
KSF HR-congres: welk probleem los je op met zelforganisatie?
13 mei 2019 
2 min. leestijd

KSF HR-congres: welk probleem los je op met zelforganisatie?

Utrecht,
13 mei 2019 – Medewerkers willen autonomie in hun werk en op een andere manier
worden aangestuurd. Zelfsturing en zelforganisatie zijn hot, maar succes is
niet verzekerd. Reden genoeg voor de Klantenservice Federatie om autonomie tot
het thema van het KSF HR-congres 2019 te maken.

In hun dagelijks werk lopen
professionals en managers er steeds vaker tegenaan dat bestaande methoden van
organiseren niet meer voldoen. Tijdens het KSF HR-congres 2019 werd ingegaan op
de vraag waarom varianten van zelforganisatie in de ene situatie beter werkt
dan in de andere.

De stem van je organisatie

Hans de Wolff, algemeen directeur SUSA flexibel studentenwerk en voorzitter van de KSF expertgroep HR, stelt dat “klantcontactmedewerkers letterlijk de stem van je organisatie zijn. Ze kunnen echter alleen verbinding maken met klanten als ze ruimte krijgen om een echt gesprek te voeren. Dan ontstaat een verbinding tussen medewerker en klant. Die verbinding zorgt ervoor dat de klant wordt bevestigd in de keuze voor jouw organisatie.”

De bedoeling

Volgens managementauteur Wouter Hart zijn bij veel organisaties de voorwaarden voor die verbinding onder druk komen te staan. De inhoud van het werk is steeds meer doordrenkt geraakt van processen, procedures, (kwaliteits)systemen en protocollen; de oorspronkelijke bedoeling van de organisatie is naar de achtergrond verdrongen. Er is wel een tegenbeweging aan het ontstaan die op een andere manier naar werk kijkt. De belangstelling voor zelforganisatie groeit, waarbij de bedoeling van het werk weer op de eerste plaats komt te staan.

Heldere doelen en kaders

Jeroen van der Loo, directeur Klantenservice & Operatie bij Coöperatie VGZ – tevens gastheer van het congres – stelt dat tegenover ieder succes op het gebied van zelfsturing ook een mislukking staat. Ondanks die kritische houding gaat VGZ toch aan de slag met multidisciplinaire teams in de klantcontactorganisatie die meer autonomie krijgen. Dat doet VGZ onder andere om hoogopgeleid personeel aan te kunnen blijven trekken. Dat is nodig omdat het werk in klantcontact steeds complexer van aard wordt: eenvoudige taken worden in hoog tempo geautomatiseerd.

Van der Loo beschouwt heldere
doelen en kaders als succesfactoren voor zelforganisatie. Ook moet het management
leren accepteren dat teams fouten maken of afwijkende methoden hanteren. Daarnaast
gedijt niet iedere medewerker goed bij zelforganisatie.

Magneetkracht

De Amsterdamse zorgorganisatie Cordaan is na zes jaar gestopt met zelfsturing, op uitdrukkelijk verzoek van het zorgpersoneel. Volgens directievoorzitter André Brand zorgde de nieuwe manier van werken voor onvrede en een hoog verloop. Cordaan wijt dat mede aan het ontbreken van een gedeelde, onderliggende strategische visie en verschillende behoeften in ondersteuning en leiderschap. Daarnaast werd de coördinatie van het werk gedaan door de meest schaarse zorgprofessionals en werd de uitvoering te zwaar belast met uitdagingen op het gebied van toenemende zorgvraag, personeelstekorten en een krappe arbeidsmarkt. Inmiddels heeft Cordaan gekozen voor een andere benadering van goed werkgeverschap en is de zogenaamde magneetkracht-benadering met succes omarmd.

Oplossingsmachine

Zelforganisatie betekent dat je beslissingsbevoegdheden daar belegt waar ze het beste tot hun recht komen. “Als je mensen wil laten nadenken in hun werk, geef ze dan geen instructies, maar een heldere bedoeling en duidelijke kaders”, aldus Wouter Hart bij de afsluiting. “Durf ze het probleem te geven en stop met de oplossingsmachine te zijn.“ Het KSF HR-congres 2019 vond dit jaar plaats op 9 mei 2019 in Arnhem bij gastheer VGZ en werd bijgewoond door ongeveer 150 enthousiaste deelnemers uit de klantcontactsector.

Lees het artikel over het HR-congres op klantcontact.nl.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen