Inzichten | Klantcontact in de Boardroom van kostenpost naar strategische waarde
Inzichten | Klantcontact in de Boardroom van kostenpost naar strategische waarde
13 oktober 2025 
1 min. leestijd

Inzichten | Klantcontact in de Boardroom van kostenpost naar strategische waarde

Op een zonnige middag in het Koetshuis te Doorn kwamen collega’s uit verschillende organisaties samen, onder meer van Ziggo, DHL Parcel, Veenvesters, Hoppenbrouwers, Koninklijke Boom uitgevers, Elektramat, VodafoneZiggo en TUI om te spreken over een gedeelde uitdaging: hoe positioneren we klantcontact als strategische waarde in de boardroom?

De sessie was opgebouwd rond het groeimodel van kostenpost naar waardecreator. Aan de hand van dit model bespraken we waar elke organisatie zich bevindt in hun ontwikkeling, welke obstakels worden ervaren en welke acties nodig zijn om de volgende stap te zetten. Veel deelnemers herkenden het spanningsveld tussen operationele excellentie en strategische zichtbaarheid. Klantcontact wordt nog te vaak gezien als uitvoerend of kostenintensief, terwijl de inzichten en klantdata die daar ontstaan juist van grote strategische waarde zijn.

Belangrijkste lessen

Bewegen met de organisatie 

Hoe meer klantcontact meebeweegt met de bovenliggende doelstellingen van de organisatie, hoe meer invloed en draagvlak ontstaat. Common ground vinden is essentieel.

Bewijs is niet genoeg

Zelfs wanneer CX en klantcontact aantoonbaar bijdragen aan behoud van omzet en hogere klanttevredenheid, is dat geen garantie voor invloed in de boardroom. Timing, momentum en relationele sensitiviteit blijken doorslaggevend.

Het managementniveau telt

In of dicht tegen de directie aan gepositioneerd zijn maakt het verschil. Het creëert ruimte om impact te maken en de strategische dialoog aan te gaan.

Van inzicht naar actie

De groep formuleerde overtuigende boodschappen en concrete acties om klantcontact beter te positioneren. Variërend van het koppelen van CX-KPI’s aan bedrijfsdoelen tot het versterken van de interne storytelling richting management en bestuur.

Reflectie en vervolg

Het was een open en dynamisch gesprek waarin herkenning, inspiratie en realisme hand in hand gingen. De gezamenlijke conclusie: klantcontact is niet alleen een operationeel domein, maar een strategische sleutel tot duurzame groei. Binnenkort hopen we deze uitwisseling een vervolg te geven, opnieuw met ruimte voor dialoog, verdieping en inspiratie.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen