In de digitale wereld is klantcontact zeer waardevol
In de digitale wereld is klantcontact zeer waardevol
18 mei 2018 
1 min. leestijd

In de digitale wereld is klantcontact zeer waardevol

De waarde van goed klantcontact wordt steeds meer gezien in Nederland, zegt de Klantenservice Federatie (KSF). In 30% van de organisaties valt klantcontact direct onder de hoofddirectie, blijkt uit onderzoek dat samen met KIRC in de sector is uitgevoerd. Dat betekent dat in een groot deel van de organisaties klantcontact een stevige positie heeft. Er is sprake van innovatie, nieuwe technologie, nieuwe digitale contactkanalen en daar maken klanten dankbaar gebruik van. Vanuit klantgerichtheid bieden veel organisaties meerdere contactkanalen aan, ze willen ‘zijn waar de klant is’.

“Het organiseren van klantcontact is daarmee nu complexer en uitdagender dan voorheen”, zegt Geeske te Gussinklo, directeur van de KSF. “Er zijn op dit moment al meer dan 12 klantcontactkanalen in gebruik en mogelijk komen er nog meer kanalen bij. Klanten maken steeds minder gebruik van de telefoon (het aandeel telefonische contacten is nog maar net iets meer dan de helft van het totale aantal), maar des te meer van digitale kanalen zoals WhatsApp en chat. Dat vraagt andere competenties van medewerkers en stelt andere eisen aan het managen van klantcontact.”

In het kader van de binding tussen organisatie en klant en in het kader van gemak voor de gebruiker, vindt de KSF het een goede zaak dat klantcontact een steviger positie krijgt. De klant verwacht in de huidige digitale wereld bovendien een perfecte experience waarbij hij altijd en overal wordt herkend en zijn persoonlijke informatie bekend is. Klantcontact is daarmee een zeer waardevol, maar complex vakgebied. De waarde van persoonlijk contact wordt steeds belangrijker en krijgt dus ook meer erkenning in organisaties.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen