Consumenten moeten straks verleid worden om gebeld te willen worden
Consumenten moeten straks verleid worden om gebeld te willen worden
15 oktober 2018 
1 min. leestijd

Consumenten moeten straks verleid worden om gebeld te willen worden

Vorige week waren we volop in het nieuws naar aanleiding van het wetsvoorstel van de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat om telemarketing aan banden te leggen. Geeske verscheen in kranten, op de radio en op vele nieuwspagina’s met het standpunt van de KSF over het wetsvoorstel.

Zelfregulering
“Dat consumenten irritatie ervaren door telemarketing, is voor ons ook niet goed”, vertelt Geeske te Gussinklo, directeur van de Klantenservice Federatie. De vereniging is al een jaar in gesprek met het ministerie om een oplossing te vinden voor de irritatie. „Liever hadden we het door middel van zelfregulering opgelost, maar uiteindelijk is het deze maatregel geworden.’’

Consumenten verleiden
“Direct contact met de klant blijft waardevol, daarom zullen bedrijven op zoek gaan naar manieren om toestemming te verkrijgen om te bellen. Consumenten moeten verleid worden om ja te zeggen tegen telefonische benadering. Ook hierin is het natuurlijk belangrijk dat iedereen zich aan de wet houdt en alleen mensen belt die daarvoor toestemming hebben gegeven.”

Vacatures
Het is nu aan de bedrijven om op de ontwikkeling te reageren. Sluiten ze het kanaal helemaal, gaan ze het nu juist gebruiken om een opt-in te verkrijgen of gaan ze consumenten op een andere manier verleiden? We verwachten dat enkele duizenden medewerkers hun baan gaan verliezen als telemarketing wordt stopgezet. Een deel van hen kan vrijwel direct instromen in de vacatures die er nu zijn in klantcontact. Hoe bedrijven inspelen op de nieuwe regels bepaalt hoeveel van deze banen er blijven bestaan.

Fragmenten
Beluister het radiofragment van NOS Radio 1 Journaal van 8 oktober met Mona Keijzer en Geeske te Gussinklo hier vanaf 48.43 minuten.

Lees hier het artikel van de NOS: ‘Duizenden banen op de tocht door verbod verkooptelefoontje’

Lees hier het artikel in NRC Handelsblad: ‘Irritante’ telemarketing moet minder, vindt het kabinet

Lees hier het artikel in Metro: Verbod op ongevraagde telefonische verkoop

Lees hier het artikel van RTLZ: Eind aan irritante telefoontjes van bedrijven? Dat duurt nog wel even

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen