2.9. Hinderlijk geluid

2.9. Hinderlijk geluid

2.9.1. Beschrijving

Medewerkers vinden het vaak lastig om goed te presteren als zij last hebben van geluid. Zeker in grote open ruimtes waar veel medewerkers tegelijkertijd werken kan al snel veel geluid ontstaan. Je kunt maatregelen nemen om het geluid te 'absorberen' of het geluid tussen kantoorvertrekken te isoleren en met elkaar goede werkafspraken maken. In grote ruimtes waar veel medewerkers werken kun je geluidsabsorptie toepassen: zachte materialen op de vloer, aan de wand of aan het plafond (bijv. akoestische plafondtegels) aanbrengen. Ook kun je kastenwanden of schotten tussen de werkplekken als geluidsbarrière gebruiken. Contactcenters maken gebruik van speciale headsets die het omgevingsgeluid wegfilteren. Ook pauzemuziek neemt omgevingsgeluid weg op momenten dat er niet gebeld wordt.

2.9.2. Voor wie?

Voor het contactcenter om preventief of na klachten maatregelen te nemen tegen geluidsoverlast.

Bij klachten van medewerkers kan je onderzoek met geluidsmetingen laten uitvoeren door bijvoorbeeld een arbeidsdeskundige voordat je maatregelen neemt. Met absorptiemaatregelen kun je het geluidsniveau met maximaal 5 d(B)A omlaag brengen. Als er vooral in kleinere kantoorvertrekken gewerkt wordt, is isolatie tussen de vertrekken belangrijk.

2.9.3. Normen

Het geluid van computers mag de aandacht van medewerkers niet verstoren.

Maximale aanbevolen niveaus voor geluidshinder zijn afhankelijk van het soort kantoorwerk en liggen tussen de 35 en 80 decibel.

Arboregeling: Artikel 5.2. Inrichting van de beeldschermwerkplek.

Mate van concentratie in de functieGeluidsniveau
Geen80 dB (A)
Gering75 dB (A)
Gemiddeld55 dB (A)
Hoog35 dB (A)

 

Mate van communicatie in de functieGeluidsniveau
Geen80 dB (A)
Zeer gering75 dB (A)
Gering65 dB (A)
Gemiddeld55 dB (A)
Ruim45 dB (A)
Hoog35 dB (A)

2.9.4. Tips

Voor medewerkers:

  • Laat het je collega's en leidinggevende weten als je last hebt van geluid. Samen zoeken naar oplossingen gaat gemakkelijker dan alleen. Maak samen afspraken over het omgaan met geluidshinder van elkaar.
  • Houd rekening met je collega's.

Voor leidinggevenden:

  • Zit een verbouwing er voorlopig niet in? Denk dan eens aan:
  • Concentratie/stilteruimtes waar medewerkers wisselend gebruik van kunnen maken om grotere taken uit te voeren.
  • Praathoeken buiten de werkruimte waar medewerkers kunnen overleggen.

2.9.5. Meer weten?

  • Arbo-Informatieblad nr. 7 Kantoren, SDU, Den Haag, 2007.

2.9.6. Wat levert het op?

Geluidshinder aanpakken helpt om de communicatie en concentratie van medewerkers te bevorderen. Dit zal de kwaliteit van het werk en de productiviteit ten goede komen.

Reactie plaatsen