2.3. Baliewerkplek

2.3. Baliewerkplek

2.3.1. Beschrijving

Op sommige contactcenters worden bezoekers ontvangen door een medewerker achter een balie.

De belangrijkste werkzaamheden van een baliemedewerk(st)er zijn: ontvangen van bezoekers, geven van informatie, en doorverwijzen. Daarnaast verricht de baliemedewerker vaak nog administratieve werkzaamheden.

Er zijn verschillende soorten balies, namelijk stabalies, zitbalies en een combinatie van beide.

Het is nodig dat de balie ergonomisch ingericht is. Anders kunnen er door een slechte werkhouding alsnog gezondheidsklachten ontstaan.

2.3.2. Voor wie?

Voor alle contactcenters waarbij bezoekers worden ontvangen aan een balie.

2.3.3. Normen

De baliewerkplek moet ergonomisch ingericht zijn. Ergonomie-eisen zijn er voor de verschillende soorten balies.

Als een medewerker langer dan twee uur per dag beeldschermwerk verricht aan de balie, dan is de wet- en regelgeving voor beeldschermwerk van toepassing:

  • Arbobesluit: Artikel 5.4 Ergonomische inrichting werkplekken
  • Arbobesluit: Artikel 5.12 Voorschriften voor de inrichting van de beeldschermwerkplek
  • Arboregeling: Artikel 5.1 Apparatuur en meubilair
  • NPR Richtlijn 1813: aanbevolen richtlijn

2.3.4. Tips

Voor medewerkers:

  • Probeer zoveel mogelijk te bewegen tussen het balie- en beeldschermwerk door. Door te bewegen zorg je dat je bloeddoorstroming weer goed op gang komt en voorkom je pijnklachten.

Voor leidinggevenden:

  • Vraag bij aanschaf van een nieuwe balie altijd naar de mening van je werknemers. Zij zijn degene met de ervaring en zij moeten er straks mee werken. Door een eenvoudige proefopstelling van de balie in de praktijk uit te testen voordat je hem laat bouwen, kunnen problemen worden voorkomen.
  • Laat je bij nieuwe ontwerpen of herontwerpen van bestaande balies adviseren door gespecialiseerde ergonomie adviseurs.
  • Niet alle kantoorstoelen zijn geschikt voor baliewerk. Baliestoelen worden over het algemeen zwaarder belast. Let daarom goed op de stevigheid van de constructie en de duurzaamheid van de bekleding. Een baliestoel moet aan een aantal eisen voldoen. Om te controleren of de baliestoel aan voldoet aan alle voorschriften, kun je de leverancier van de baliestoel om een certificaat vragen.

2.3.5. Meer weten?

Meer informatie over baliewerkplekken kun je vinden in:

  • Arbo-Informatieblad nr. 51, Baliewerk, Sdu-uitgevers, Den Haag, 2008.

2.3.6. Wat levert het op?

Bij een goed ingerichte balie kunnen de medewerkers hun beeldschermwerk blijven doen terwijl zij de bezoeker te woord staan.

Werknemers kunnen op gelijke ooghoogte communiceren met de bezoekers en daarbij hun computer gebruiken.

Een goed ingerichte balie verminder het risico op RSI-klachten.