2.11. Inrichten thuiswerkplek

2.11. Inrichten thuiswerkplek

2.11.1. Beschrijving

Steeds meer medewerkers werken (een deel van hun werktijd) vanuit huis. Medewerkers kunnen zich thuis vaak beter concentreren en besparen reis- en filetijd en daardoor ook vaak veel stress. Zo kan thuiswerken een bijdrage leveren aan het voorkomen van verzuim. Het is alleen wel noodzakelijk om ook thuis aandacht aan de werkplek te schenken. Anders kunnen er door een slechte werkhouding alsnog gezondheidsklachten ontstaan. En een werkplek thuis hoort aan dezelfde basiseisen te voldoen als een werkplek op het bureau. Medewerkers en hun werkgever kunnen samen over de ergonomische kwaliteit van de thuiswerkplek waken.

2.11.2. Voor wie?

Voor iedereen die thuis meer dan twee uur per dag beeldschermwerk verricht.

2.11.3. Normen

Een medewerker die zonder overleg met de werkgever thuis werkt, is zelf verantwoordelijk voor de ergonomische thuiswerkplek. Als je als bedrijf je medewerkers vraagt om thuis te werken, ben je als contactcenter verantwoordelijk voor de werkplekinrichting en aansprakelijk voor het eventuele ontstaan van RSI-klachten. Daarom moet je als werkgever nagaan wat de ergonomische kwaliteit is van de thuiswerkplek. Als de thuiswerkplek van de medewerker niet aan de ergonomische eisen voldoet zal je als contactcenter apparatuur en/of meubilair ter beschikking moeten stellen aan de medewerker. Ergonomische eisen voor de werkplek zijn er ten aanzien van stoel, contactcenter of werktafel, beeldscherm, toetsenbord, muis en (eventueel) voetensteun.

De regels hierover staan in verschillende wetgevingsdelen:

  • Arbobesluit: Artikel 5.4 Ergonomische inrichting werkplekken
  • Arbobesluit: Artikel 5.7 Definities
  • Arbobesluit: Artikel 5.8 Toepasselijkheid
  • Arbobesluit: Artikel 5.9 Risico-inventarisatie en -evaluatie
  • Arbobesluit: Artikel 5.10 Dagindeling van de arbeid
  • Arbobesluit: Artikel 5.11 Maatregelen m.b.t. ogen
  • Arbobesluit: Artikel 5.12 Voorschriften voor de inrichting van de beeldschermwerkplek
  • Arbobesluit: Artikel 5.15 Thuiswerkers: werkplek

2.11.4. Tips

Voor medewerkers:

  • Als je zelf thuis wilt werken in plaats van op kantoor, dan ben je zelf verantwoordelijk voor je thuiswerkplek.
  • Spreek je leidinggevende erop aan als je meer dan gemiddeld 2 uur per dag thuis moet werken van het bedrijf, maar daar geen goede computer en/of goed kantoormeubilair hebt.

Voor leidinggeven:

  • Als je medewerkers thuis al een goede werkplek hebben hoef je als contactcenter geen computer of meubilair meer ter beschikking te stellen voor die thuiswerkplek.
  • Met een checklist kan je je medewerker vragen de thuiswerkplek te beoordelen om zodoende na te gaan of de werkplek aan de ergonomische eisen voldoet. Laat de medewerker ook een foto van zijn werkplek maken. Als werkgever kun je ook overleggen of de werkplek thuis door de preventiemedewerker kan worden gecontroleerd.

2.11.5. Meer weten?

Met de handleiding optimale instelling beeldschermwerk kun je stap voor stap jouw werkplek goed instellen Een beoordeling van je werkplek kan je uitvoeren met de Checklist uit Arbo-informatieblad nr. 2

2.11.6. Wat levert het op?

Een goede thuiswerkplek betekent dat medewerkers ook thuis hun beeldschermwerk in een gezonde werkhouding kunnen doen. Daardoor zijn er minder gezondheidsklachten aan rug, nek, schouder, arm, pols en hand te verwachten.

Reactie plaatsen