Podcast | AI: katalysator voor groei of versneller van falende processen
Podcast | AI: katalysator voor groei of versneller van falende processen
16 december 2025 
1 min. leestijd

Podcast | AI: katalysator voor groei of versneller van falende processen

In deze aflevering van de Klantenservice Federatie podcast bespreken Serge Poppes en Arne van Weenen hoe AI kan functioneren als katalysator voor groei in klantcontact, en waarom dat alleen lukt bij een stevig organisatorisch fundament.

De sprekers benadrukken dat organisaties zich eerst de vraag moeten stellen welk probleem zij daadwerkelijk willen oplossen, in plaats van te starten vanuit de technologie. Veel AI-initiatieven mislukken omdat AI wordt ingezet op slecht ingerichte of nooit heroverwogen processen. In dat geval automatiseer je vooral inefficiëntie en frustratie, voor zowel klanten als medewerkers.

Aanleiding van deze podcast waren twee opiniestukken van Serge op LinkedIn. Waarbij we tijdens deze podcast vooral ingegaan zijn op: AI is geen wondermiddel – en zeker geen excuus.

Luisteren

KSF-podcastserie ‘De Klantcontactcentrale’

Wat speelt er in de klantcontactbranche? En wat vindt en denkt KSF daarvan? Daar kom je achter tijdens de KSF-podcastserie ‘De Klantcontactcentrale’.

“Ik verbind u door”, met deze woorden werd het eerste Nederlandse telefoongesprek via een telefooncentrale tot stand gebracht. Er zijn inmiddels vele communicatiekanalen bijgekomen, maar verbinding maken blijft de essentie van ons vak én van KSF. In de podcastserie “De Klantcontactcentrale” verbindt KSF daarom experts en opiniemakers rondom thema’s en vraagstukken die niet alleen vandaag, maar ook morgen en overmorgen belangrijk voor klantcontactbranche zijn. Met als kernvraag: hoe houden we hoogwaardig, kwalitatief klantcontact betaalbaar?

In deze podcastserie leer je de opiniemakers en experts van KSF kennen en met Omid Holterman als host ben je gegarandeerd van een vrolijk gesprek met diepgang en ongemakkelijke stiltes.

Over de schrijver

Samen de kwaliteit van klantenservice verbeteren binnen de klantcontactbranche.

Als branchevereniging zijn wij dé expert op het gebied van klantinteractie in Nederland en werken wij continu aan de kwaliteit van klantcontact. Leden kunnen deelnemen aan onze grote congressen en aan tientallen expertsessies per jaar om kennis te halen en te brengen. Je vindt bij ons in de KSF Ledenomgeving benchmarkcijfers en kennis over het verbeteren en optimaliseren van klantcontact. Relevante kennis en cases van de KSF en van onze leden.In politiek Den Haag en bij onze stakeholders maken we ons hard voor de positie van ons vakgebied. En we werken aan kwaliteitsborging door middel van branchecertificaten voor medewerkers en coaches en we beheren het ISO-certificaat 18295 voor contactcenters.
Reactie plaatsen