Klantenservice Federatie

KSF-visie AI

Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whai not?

AI Visie rond

AI: De sleutel tot toekomstig klantcontact, maar niet zonder risico’s

Gezamenlijke inzet van organisaties en de overheid is van belang om verantwoord van AI te kunnen profiteren

De klantcontactsector bevindt zich midden in een transformatie dankzij de opkomst van AI-technologie. De Klantenservice Federatie (KSF) benadrukt in haar rapport Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whAI not?, dat vandaag verschijnt, dat AI de potentie heeft om klantcontact efficiënter, effectiever én beter te maken. In het licht van een krimpende beroepsbevolking, stijgende kosten en een groeiende behoefte aan persoonlijk contact, is dit goed nieuws. Tegelijkertijd is de inzet van AI niet zonder risico’s. Bij de sector, organisaties en klantcontactmedewerkers, maar ook bij de overheid liggen de komende jaren verantwoordelijkheden AI op verantwoorde wijze te gebruiken om er optimaal van te kunnen profiteren. 

Onepager KSF-visie ai

In één oogopslag

  • KSF-visie AI in het kort
  • Verwachte impact op 8 organisatiedomeinen
  • Aanbevelingen en acties
  • Relatie van de 8-tal organisatiedomeinen tot de 7 servicebeloften 


Bekijk de onepager

Alle  achtergrondinformatie, de onepager, de tips en het visiedocument vind je in de KSF Ledenomgeving. Inclusief de opname van het interview met een van de thought leaders, Steven van Belleghem.

Aanbevelingen en acties vanuit KSF

  • Creëer experimenteerruimte voor AI als noodzaak voor hoogwaardig, kwalitatief klantcontact in de toekomst.
  • Voor leden ontwikkelt de KSF een stappenplan voor een grotere kans op een succesvolle bijdrage van AI aan hoogwaardig kwalitatief klantcontact.
  • Ondersteun scholing en training van medewerkers.
  • Een centrale rol voor klantcontact is wenselijk voor samenhang en regie in AI-strategie van organisaties.
  • Gedragscodes en (zelf-)regulering voor ethische vraagstukken zijn wenselijk. KSF neemt hiertoe het initiatief.
  • AI vraagt om herijking van bestaande KPI’s en samenwerkingsmodellen tussen in.

Blijf op de hoogte en praat mee!

Community
KSF Ledenomgeving
Meld je aan en volg de AI in klantcontact Community