2.15. Pauzesoftware

2.15. Pauzesoftware

2.15.1. Beschrijving

Als je lang stil zit achter je computer terwijl je armen en handen steeds dezelfde bewegingen uitvoeren, kun je last krijgen van je nek, schouders of armen. Regelmatig een hele korte pauze nemen en even bewegen helpt om de doorbloeding op gang te krijgen. Pauzesoftware kan je hierbij helpen. Er zijn verschillende soorten pauzesoftware op de markt, die je waarschuwen wanneer het tijd is voor een pauze en die bewegingsoefeningen aanbieden die je op dat moment kunt doen. In grote lijnen bieden alle soorten pauzesoftware hetzelfde:

  • De software geeft aan wanneer het tijd is voor korte en lange pauzes op basis van de verstreken tijd, het aantal muisacties en het aantal toetsaanslagen.
  • De software geeft je oefeningen, ergonomische tips en adviezen.
  • De software waarschuwt je bijvoorbeeld wanneer je een te hoge werkintensiteit hebt, te lang achter elkaar werkt en als je te veel muisacties en aanslagen hebt.
  • De software hout een overzicht bij van je computergebruik over een langere periode.
  • Je kunt de software instellen naar je persoonlijke voorkeur. Dit gebeurt vaak met behulp van een gebruikersbepaling voorafgaande aan de eerste keer dat je de software gaat gebruiken.

2.15.2. Voor wie?

Vooral handig voor wie wel pauze wil nemen maar dat regelmatig vergeet.

2.15.3. Normen

Je moet het beeldschermwerk na elke twee uur even onderbreken, door bijvoorbeeld even wat anders te doen, koffie of thee te halen, of gewoon te pauzeren.

  • Arbobesluit: Artikel 5.10 Dagindeling van de arbeid

2.15.4. Tips

Voor medewerkers:

  • Gebruik pauzesoftware als je weet dat je uit je zelf te weinig korte pauzes neemt of als je klachten hebt. De software herinnert je eraan om je armen even te laten rusten of om er oefeningen mee te doen.
  • Kijk kritisch naar je eigen werkgedrag
  • Weet dat je altijd even aan pauzesoftware moet wennen: het is immers de bedoeling dat je anders gaat werken en pauzeren dan voorheen. Als je de software afstemt op je eigen beeldschermgedrag en je wensen dan zul je het nieuwe gedrag gemakkelijker leren.
  • Houd het juist in drukke periodes vol om de pauzesoftware te gebruiken. Juist dan is namelijk de kans op klachten het grootst en kun je tips om je beeldschermwerk gezond te houden goed gebruiken!

Voor leidinggevenden:

  • Ga na welke software bij jullie soort werk aansluit en de medewerkers ondersteunt. De kwaliteit van de pauzesoftwareprogramma’s loopt sterk uiteen. Bij sommige programma’s ontbreekt feedback en/of is de onderbouwing van het beoordelingssysteem van de software onbekend of achterhaald. Daarnaast zijn er programma’s die tot pauze dwingen, zodat je even niet verder kan werken. Dit kan als hinderlijk ervaren worden door medewerkers. Ook is niet alle pauzesoftware geschikt voor de Mac, en kan het sommige softwareprogramma’s verstoren. Bedenk dus goed welke pauzesoftware je gaat aanschaffen.
  • Zorg bij de introductie van de software ervoor dat medewerkers het programma instellen op hun eigen gegevens en voorkeuren.
  • Begin met de introductie bij medewerkers die gemotiveerd zijn of al eens klachten hebben gehad. Zij kunnen een voorbeeldfunctie vervullen en andere medewerkers stimuleren tot gebruik van pauzesoftware.

2.15.5. Meer weten?

Onderstaande links geven aanvullende informatie van leveranciers over hun programma's voor pauzesoftware:

  • Beeldschermtachograaf;
  • Workpace;
  • RSI shield;
  • Workrave.

Om na te gaan of de aangeboden software goed is en goed bij jullie contactcenter past, lees je de Tips voor de aanschaf van pauzesoftware.

2.15.6. Wat levert het op?

Pauzesoftware geeft je waarschuwingen bij te lang en te intensief werken en stimuleert je om te bewegen tijdens het werken. Met pauzesoftware krijg je inzicht in je eigen werkgedrag.

Door het aannemen van een andere werkhouding in de pauzes verbetert de doorbloeding van nek, schouders en armen. De kans dat beeldschermwerkers gezondheidsklachten ontwikkelen, vermindert hierdoor aanzienlijk. Uit onderzoek is verder gebleken dat het regelmatig nemen van (korte) pauzes de arbeidsproductiviteit vergroot!

Contactcenters werken vaak met computers als hulpmiddel en als ondersteuning bij uitvoerende processen. In veel gevallen in combinatie met klanteigen systemen. Het werken met de computer in een contactcenter is niet per definitie beeldschermwerk. In de meeste gevallen wordt het werken met de computer continu afgewisseld met ander handelingen die niet met behulp van de computer worden uitgevoerd. Daarom dient het arbo-besluit beeldschermwerk met de nodige redelijkheid en billijkheid te worden toegepast. Dit zelfde geldt voor het gebruik van pauzesoftware. Niet altijd is het mogelijk om pauzesoftware toe te passen gelet op de specifieke kenmerken va het werk in een contactcenter. Daar waar in deze catalogus over beeldschermwerk en pauzesoftware gesproken wordt dient deze afweging te worden meegenomen.