Klantenservice Federatie

Contributiereglement

Artikel 1 - Algemeen

  1. Dit contributiereglement vindt zijn grondslag in artikel 8 van de statuten en geeft nadere regels voor de vaststelling van de hoogte van de contributie en de inning daarvan.
  2. Op de vaststelling, wijzigen en intrekken van dit reglement is artikel 24 van de statuten van toepassing, dat bepaalt dat reglementen van de vereniging – al dan niet op voorstel van het bestuur – door de algemene ledenvergadering worden vastgesteld, gewijzigd of geschrapt.
  3. Bij vaststelling van dit reglement vervallen alle eerdere contributiereglementen of contributiebesluiten van de ALV.

Artikel 2 – Contributiecategorieën en grondslagen van de contributie

1. Ieder lid wordt ingedeeld in 1 van de volgende contributiecategorieën:

a. inhouse klantcontactcenters:

dit zijn organisaties die het klantcontact voor hun klanten zelf doen, dan wel dit geheel of gedeeltelijk uitbesteden aan andere partijen;

b. facilitaire klantcontactcenters:

dit zijn organisaties die in opdracht van één of meerdere inhouse klantcontactcenters (een deel van) het klantcontact voor dat inhouse klantcontactcenters uitvoert;

c. toeleveranciers van contactcenters:

dit zijn organisaties die producten of diensten aanbieden ten behoeve van de klantcontactsector; en

d.    zzp’ers:

dit is de persoon die als ondernemer voor eigen rekening en risico arbeid verricht en daarbij geen gebruik maakt van personeel.


2. Aan de hand van onderstaande grondslagen en staffels wordt de hoogte van de jaarcontributie bepaald

tarieven-2024

3. Bij toetreding als lid gedurende het kalenderjaar wordt de contributie naar rato berekend.

Artikel 3. Jaarlijkse indexatie

  1. Jaarlijks stelt de algemene ledenvergadering de hoogte van de contributie voor het volgende kalenderjaar vast.
  2. De vaststelling als bedoeld in het vorige lid kan achterwege blijven indien een voorstel tot wijziging van de contributie zich beperkt tot een indexatie met maximaal het prijsindexcijfer voor dienstenprijzen (DPI; jaarmutatie 2e kwartaal), waarbij de aldus verkregen contributiebedragen naar boven worden afgerond op bedragen in hele euros. Negatieve mutaties in het prijsindexcijfer worden buiten beschouwing gelaten en leiden niet tot een aanpassing van de contributie.
  3. Indien het bestuur een afwijkende aanpassing van de contributie wenst voor te stellen dan op grond van het voorgaande lid is toegestaan, dan wordt daarover door de algemene ledenvergadering uiterlijk 1 maand voor het einde van het boekjaar besloten.

Artikel 4. Contributiegegevens en facturatie

  1. Bij toetreding en vervolgens jaarlijks in de maand december wordt het lid door het bureau van de vereniging in de gelegenheid gesteld om de voor de contributieheffing relevante gegevens aan te leveren of aan te passen. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld de ledencategorie, de omvang van de organisatie, een eventueel vereist PO-nummer, de tenaamstelling van de factuur of een factuuradres.
  2. Het lid levert de gegevens als bedoeld in lid 1 op de kortst mogelijke termijn aan, maar uiterlijk binnen 1 maand nadat het daartoe door het bureau voor het eerst in de gelegenheid is gesteld. Het lid wordt binnen deze termijn eenmaal herinnerd aan de mogelijkheid tot het aanleveren of wijzigen van de gegevens. Het bureau controleert de aangeleverde gegevens steekproefsgewijs.
  3. Na ommekomst van de in lid 2 genoemde termijn verstuurt de vereniging op basis van de aangeleverde of gewijzigde gegevens een contributiefactuur aan het lid. Indien het lid verzuimt om binnen de in lid 2 gestelde termijn de gegevens aan te leveren, danwel geen gebruik maakt van de mogelijkheid om gegevens te wijzigen, wordt de contributie vastgesteld op basis van de laatst bij de vereniging bekende gegevens. Zijn er van het lid (nog) geen gegevens bekend, dan wordt het lid voor het betreffende contributiejaar ingedeeld in de hoogste contributiestaffel.
  4. Het verzoek als bedoeld in lid 1 wordt gedaan aan het bij de vereniging bekende mailadres van de bij de vereniging bekende primaire contactpersoon van het lid. Een lid is gehouden om de contactgegevens met betrekking tot de primaire contactpersoon actueel te houden.
  5. Behoudens aantoonbare overmacht of een aantoonbare fout aan de zijde van de vereniging, kan een lid bij niet-tijdige aanlevering van (gewijzigde) gegevens als bedoeld in lid 1 zich jegens de vereniging niet beroepen op een onjuiste adressering van het verzoek danwel een onjuistheid in of onvolledigheid van de contributiefactuur.
  6. Verzoeken tot wijziging van de tenaamstelling van een factuur, een factuuradres en/of de vermelding van een PO-nummer worden evenwel ook na ommekomst van de termijn als bedoeld in lid 2 in behandeling genomen. De oorspronkelijke factuurdatum verandert hierdoor echter niet indien deze reeds was verzonden.

Artikel 5. Betaaltermijnen en incasso

  1. De betaaltermijn voor contributiefacturen is 30 dagen.
  2. Bij niet-tijdige betaling is het lid rente verschuldigd vanaf het verstrijken van de betalingstermijn tot aan de dag van complete betaling. Deze rente is gelijk aan de wettelijke handelsrente. Daarnaast is de vereniging gerechtigd om vanaf de tweede herinnering de wettelijk toegestane aanmaningskosten in rekening te brengen (t.w.: 15% van de hoofdsom tot en met €2.500,- over het meerdere tot €5.000,- 10%; dit met een minimum van €40, exclusief btw).
  3. Indien volledige betaling van de contributiefactuur en de ingevolge het vorige lid verschuldigde wettelijke rente en aanmaningskosten ook na 6 maanden na de oorspronkelijke vervaldatum is uitgebleven, geeft KSF de vordering uit handen aan een incassobureau. Alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten komen voor rekening van het lid.
  4. De leden 2 en 3 blijven buiten toepassing indien en voor zover het lid voor het verstrijken van de oorspronkelijke betalingstermijn met de vereniging betalingsafspraken heeft gemaakt en het lid deze betalingsafspraken ook nakomt.

Artikel 6 Inwerkingtreding

  1. Dit reglement heeft geen terugwerkende kracht en treedt in werking op de dag na vaststelling daarvan door de algemene ledenvergadering.
  2. Het reglement wordt gepubliceerd op de website van de vereniging en in de ledenomgeving.

Aldus vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering van de Klantenservice Federatie bijeen te Barneveld op donderdag 16 november 2023

*) Per 1 januari 2025 is de contributie conform artikel 3 lid 2 geïndexeerd met 3,8%.